De winst voor belasting van £9,2 miljoen, op basis van de opbrengst uit verkopen van £649,8 miljoen in 2016, betekent voor het vierde jaar op rij winst, slechts zes jaar nadat het merk in 2011 startte met de verkoop van auto’s. Ten opzichte van 2015, toen £5,4 miljoen winst voor belasting werd behaald, betekent dit een stijging van 70 procent.

De operationele winst in 2016 van £65,8 miljoen was de hoogste ooit door het bedrijf behaald, en bedraagt 10 procent van de totale omzet en een stijging van 180 procent ten opzichte van 2015. De uitstekende financiële resultaten worden onderstreept door een recordaantal verkochte auto’s in 2016: maar liefst 3.286 nieuwe McLarens werden er verkocht, een stijging van 99 procent ten opzichte van 2015 en maar liefst 10 procent boven de doelstellingen van het bedrijf zelf. In alle geografische afzetmarkten steeg het verkoopaantal.

"Het positieve financiële resultaat in 2016 is mede te danken aan de 44 procent groei in opbrengst van de verkoop, en is het bewijs dat de groeistrategie van McLaren Automotive zowel haalbaar als houdbaar op de langere termijn is. We hebben ons volledig gecommitteerd aan het Track22 businessplan, waarin 15 nieuwe modellen zijn aangekondigd tot 2022 en de focus ligt op het succesvol verkopen van deze nieuwe modellen en daardoor te groeien met behoud van de winstgevendheid. De investering in 2016 van £129,1 miljoen in R&D – 20 procent van de omzet – is hiervan het bewijs," aldus Mike Flewitt, Chief Executive Officer van McLaren Automotive. 

Verkoopgroei op alle markten

In 2016 bleef Noord-Amerika de grootste geografische afzetmarkt voor McLaren Automotive met een aantal van 1.139 verkochte auto’s, een groei van 106 procent ten opzichte van 2015. Europa eindigde in 2016 met 996 auto’s, een groei van 153 procent, terwijl de snelgroeiende Chinese markt goed was voor 228 auto’s. De regio Azië-Pacific groeide met 90 procent en de nieuwe, gecombineerde regio Midden-Oosten, Afrika en Centraal- en Zuid-Amerika liet een plus van 69 procent zien. Het retailnetwerk van McLaren Automotive breidde zich in 2016 ook verder uit wereldwijd, met nieuwe dealers in Bristol (VK), Boston en Palm Beach (VS), Gold Coast (Australië) en Fukuoka (Japan). 

MSO

Parallel aan de verkoopgroei zag McLaren Automotive ook een substantiële groei in niet-autogerelateerde activiteiten. McLaren Special Operations (MSO), de maatwerkafdeling van het bedrijf, zag de opbrengst groeien met 147 procent, en ook de Aftersalesafdeling noteerde een omzetgroei van 37 procent in 2016.  

Investeringen in onderzoek en ontwikkeling en nieuwe producten

In 2016 heeft McLaren Automotive £129,1 miljoen geïnvesteerd in nieuwe projecten, verdeeld over de Sports Series, Super Series en Ultimate Series. Onderdeel van het Track22 businessplan is een buitengewoon hoog percentage van de omzet (20 procent in 2016) dat geïnvesteerd wordt in R&D. Dit is de opmaat naar het doel van het bedrijf om eind 2022 meer dan 4.500 auto’s per jaar te bouwen, waarbij minstens de helft van dit aantal is voorzien van een hybride aandrijflijn. Het businessplan bevat ook het doel om een volledig elektrische aandrijflijn te ontwikkelen voor een conceptcar, waarmee toekomstig gebruik in de Ultimate Series zal worden onderzocht. In 2016 is de eerste aanzet gegeven voor verder ontwikkeling hiervan met behulp van prototypes.

Management

McLaren Automotive investeert eveneens in de structuur van het hogere management om de productontwikkeling te ondersteunen. In mei 2017 werd dr. Jens Ludmann benoemd tot Chief Operating Officer van het bedrijf. Hij rapporteert aan de CEO en is verantwoordelijk voor de lancering van 13 nieuwe modellen of afgeleiden van bestaande modellen in de komende vijf jaar. Ook ligt zijn focus bij het verder optimaliseren van de interne processen, relaties en verbindingen tussen de afdelingen Product Development, Purchasing, Supplier Quality Assurance en Manufacturing.  

McLaren in Nederland

Ook in Nederland maakt McLaren goede tijden door. Arjen van Beek, directeur van Louwman Exclusive en importeur en dealer van McLaren in Nederland: "McLaren is een vaste waarde geworden in het sportautosegment, mede dankzij de ongekende prestaties. De ultieme McLaren is op dit moment de 720S, het nieuwste model uit de Super Series. Nog voor zijn introductie was de belangstelling al groot. Inmiddels hebben we dit jaar ruim 20 McLarens verkocht, de helft uit de Super Series, de andere helft is een model uit de Sports Series. Met de komst van de 570S Spider zal het aantal nog verder toenemen, de veelzijidigheid van dat model zal velen aanspreken: je kunt er prima dagelijks mee rijden en wie de behoefte voelt om het uiterste uit zijn auto te halen, zal niet worden teleurgesteld. Het is knap hoe McLaren zo’n veelzijdige auto heeft weten neer te zetten." Opvallend is verder de populariteit van MSO in Nederland. Ruim 80% van alle Nederlandse McLaren-kopers kiest voor het personaliseren van zijn auto via McLaren’s maatwerkprogramma.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding