Autofabrikanten willen verzachting Chinese EV-quota

De belangrijkste nationale organisaties van autofabrikanten hebben er bij de Chinese regering op aangedrongen de komende verplichte quota voor het aandeel elektrische auto’s in de totale verkopen te versoepelen. China eist vanaf volgend jaar al dat 8 procent EV is wat moet oplopen tot 25 procent in 2025.

Autofabrikanten willen verzachting Chinese EV-quota

"De voorgestelde ambitieuze handhavingsdatum kan onmogelijk gehaald worden en als de regels zo blijven als nu aangekondigd dan zal dat leiden tot een wijdverspreide verstoring van het productenaanbod van de meeste autofabrikanten die in China actief zijn. De quota moeten op z’n minst een jaar worden uitgesteld en ook flexibeler worden," zeggen de American Automotive Manufacturers Association, de European Automobile Manufacturers Association en de zusterorganisaties in Japan en Zuid-Korea in een brief aan de Chinese minister voor industrie en informatietechnologie. "Omdat we dezelfde zorgen hebben, hebben we ook de koppen bij elkaar gestoken om te komen met gezamenlijke aanbevelingen voor aanpassingen die onze zorgen zouden kunnen wegnemen terwijl het doel van de maatregel toch kan worden bereikt. Fabrikanten die de quota niet halen verbieden om niet-EV’s te importeren of te produceren zou een nog nooit vertoonde stap zijn die de Chinese en wereldwijde autosector ernstig in de war zou schoppen."

Autofabrikanten willen verzachting Chinese EV-quota - Automobielmanagement.nl

Autofabrikanten willen verzachting Chinese EV-quota

De belangrijkste nationale organisaties van autofabrikanten hebben er bij de Chinese regering op aangedrongen de komende verplichte quota voor het aandeel elektrische auto’s in de totale verkopen te versoepelen. China eist vanaf volgend jaar al dat 8 procent EV is wat moet oplopen tot 25 procent in 2025.

Autofabrikanten willen verzachting Chinese EV-quota

"De voorgestelde ambitieuze handhavingsdatum kan onmogelijk gehaald worden en als de regels zo blijven als nu aangekondigd dan zal dat leiden tot een wijdverspreide verstoring van het productenaanbod van de meeste autofabrikanten die in China actief zijn. De quota moeten op z’n minst een jaar worden uitgesteld en ook flexibeler worden," zeggen de American Automotive Manufacturers Association, de European Automobile Manufacturers Association en de zusterorganisaties in Japan en Zuid-Korea in een brief aan de Chinese minister voor industrie en informatietechnologie. "Omdat we dezelfde zorgen hebben, hebben we ook de koppen bij elkaar gestoken om te komen met gezamenlijke aanbevelingen voor aanpassingen die onze zorgen zouden kunnen wegnemen terwijl het doel van de maatregel toch kan worden bereikt. Fabrikanten die de quota niet halen verbieden om niet-EV’s te importeren of te produceren zou een nog nooit vertoonde stap zijn die de Chinese en wereldwijde autosector ernstig in de war zou schoppen."