De grootste autoverhuurder van Europa moet dat vermoedelijk terug betalen maar kan waarschijnlijk ook nog rekenen op een forse boete van de Serious Fraud Office, de Britse instantie die grote fraudezaken onderzoekt.

Europcar speelde onder één hoedje met reparatiebedrijven die de klanten een hogere rekening stuurden dan de werkelijke schade bedroeg. In sommige gevallen werd drie keer zo veel gefactureerd dan noodzakelijk was. De grote oplichtingszaak werd vorige maand in de openbaarheid gebracht door de Daily Telegraph en is nu toegegeven door Europcar zelf. Volgens het verhuurbedrijf loopt zo’n 90 procent van de auto’s tijdens de verhuur één of andere vorm van schade op. Niet meer dan 30 procent van de klanten neemt daar een aanvullende verzekering voor, de overigen moeten die schade zelf betalen. "We zijn bezig met een diepgravend onderzoek en verlenen ook alle mogelijke medewerking aan de autoriteiten. Op grond van de voorlopige resultaten schatten we dat het gaat om een bedrag in de orde van grootte van 35 miljoen," stelt Europcar in een verklaring.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding