Nieuwe modellen zijn dan niet meer beschikbaar met alleen een verbrandingsmotor. Volvo is van plan tussen 2019 en 2021 vijf volledig elektrische modellen op de markt brengen. Daarnaast wordt de lijn met Polestar-modellen gepromoveerd tot een apart merk voor elektrische en hybride auto’s.

Volvo wil met deze plannen zijn eerder aangekondigde doelstelling halen van 1 miljoen verkochte elektrische of hybride auto’s in 2025 . Daarmee is het gepresenteerde plan wellicht wat minder baanbrekend dan Volvo wil doen geloven. Het bedrijf verkocht vorig jaar meer dan een half miljoen auto’s. Tussen nu en 2025 zal het dus nog zeker 5 miljoen auto’s willen verkopen.

De aankondiging moet wellicht eerder gezien worden in het perspectief van een mogelijke beursgang. Volvo maakt er namelijk geen geheim van dat het van plan is een notering te verwerven. Sinds 2010 is het bedrijf volledig eigendom van het Chinese Geely. Eind vorig jaar werd echter voor ruim een half miljard euro preferente aandelen uitgegeven aan een aantal Zweedse institutionele investeerders.
Daarbij werd meteen afgesproken dat deze aandelen kunnen worden omgezet in gewone beursgenoteerde aandelen. Verder publiceert Volvo al een tijdje financiële resultaten zoals een beursgenoteerde onderneming dat ook doet en maken bestuurders er geen geheim van dat zij een beursnotering wel zien zitten.

Het is de vraag of Volvo Cars wel zo interessant is voor beleggers. Het merk zit aan de bovenkant van de markt, maar heeft nog niet de bijbehorende winstgevendheid die merken als BMW kunnen overleggen. In 2016 werd een operationele winstmarge van 6,1 procent geboekt (2015: 4 procent), de beste winstmarge sinds het bedrijf onderdeel werd van Geely. BMW zit daar nog wel enkele procentpunten boven. Daar komt bij dat Geely na een beursgang nog steeds de meerderheid van de aandelen in handen zal hebben. De aanwezigheid van een grote Chinese partij zal voor sommige investeerders een bezwaar zijn. Richting potentiële beleggers kan een goed verhaal over de strategie dus geen kwaad. Een blik op het aandeel Tesla maakt duidelijk hoe sterk dat verhaal is. Dat Volvo zichzelf dus neerzet als de eerste gevestigde autoproducent die de overstap naar elektrisch maakt, kan in ieder geval richting de beurs een slimme zet zijn. (H.Hemmes, bron: VEB)