Achtergrond: Zondvloed overspoelt Duitse autofabrikanten

Het kan dus altijd nog erger. Na alle schandalen rond dieselmotoren, met een rekening van vele miljarden voor de Volkswagen Groep en vorige week nog het terugroepen van meer dan drie miljoen auto’s door Mercedes-Benz, worden de Duitse autofabrikanten er nu ook nog van verdacht dat ze jarenlang illegale afspraken hebben gemaakt over de strategie rond die dieselmotoren.

Als dat bewezen wordt, dan kan de rekening voor VW, Daimler, Porsche, Audi en BMW met nog eens miljarden oplopen. Niet voor niets zakten de koersen van die autofabrikanten vrijdag na het bekend worden van het kartelonderzoek met procenten tegelijk weg.

Het nieuwe schandaal werd onthuld door Der Spiegel. Dat stelt dat het Bundeskartelambt, de Duitse concurrentiedienst, al geruime tijd onderzoek doet naar een intensief netwerk waarin de vijf autofabrikanten al sinds de jaren negentig regelmatig overlegden over alle aspecten rond hun auto’s maar vooral de dieselmotoren. Der Spiegel spreekt van minstens 60 werkgroepen waaraan meer dan 200 mensen deelnamen. Daar werd bijvoorbeeld gesproken over de kosten van daken voor cabriolets of over de inkoopprijzen voor staal maar verder ging het vooral over de verdere ontwikkeling van dieselmotoren. Eén van de onderwerpen was bijvoorbeeld de standaardisatie van de tanks met AdBlue, het middeltje dat de uitstoot van stikstofdioxide vermindert.

Het Bundeskartelambt lijkt vooral argwanend te zijn geworden door een presentatie uit 2010 van Audi. In 34 sheets wordt daarin de Clean Diesel Strategy uitgelegd, waarbij op plaatje 22 en-passant wordt gemeld dat alle Duitse autofabrikanten zich op het niveau van de Raad van Bestuur committeren aan die strategie. Toen de kartelpolitie eenmaal met haar onderzoek was begonnen, is Volkswagen zelf als klokkenluider opgetreden om de belangrijkste informatie te verstrekken. Ook Daimler heeft de autoriteiten inmiddels in een uitgebreid document haar visie gegeven, aldus Der Spiegel. "Daarmee hopen die bedrijven de eventuele strafmaat te verminderen," voegt het weekblad er aan toe.

De nieuwe onthullingen leiden zo langzamerhand tot een compleet moddergevecht in de Duitse autowereld. Zo heeft de machtige Ondernemingsraad van Volkswagen op hoge poten opheldering geëist van de Raad van Bestuur. De OR wil deze week al weten wat er waar is van de verhalen over het grootschalige Duits autokartel. Ook zouden de managers van afdelingen volgens de raad openheid van zaken moeten geven aan alle werknemers om onrust op de werkvloer weg te nemen. Daarnaast is er openlijk zware ruzie uitgebroken tussen de dochterbedrijven binnen de Volkswagen Group. De voorzitter van de OR van Porsche, Uwe Hück, eist dat er koppen gaan rollen bij de leiding van zuster Audi. "Ik zal niet toelaten dat Porsche door truckjes van Audi in gevaar komt. Eigenlijk moet de Raad van Toezicht de hele directie van Audi naar huis sturen," aldus een woedende Hück die met lede ogen moet toezien dat de Duitse autoriteiten nog geen twee weken geleden Porsche in hun onderzoek naar dieselgate hebben betrokken. "Audi heeft ons keer op keer verzekerd dat de motoren in orde zijn, dat hebben we zelfs op schrift. Nu dat allemaal niet waar blijkt te zijn, geloof ik niets meer." Wordt vervolgd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Achtergrond: Zondvloed overspoelt Duitse autofabrikanten - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Zondvloed overspoelt Duitse autofabrikanten

Het kan dus altijd nog erger. Na alle schandalen rond dieselmotoren, met een rekening van vele miljarden voor de Volkswagen Groep en vorige week nog het terugroepen van meer dan drie miljoen auto’s door Mercedes-Benz, worden de Duitse autofabrikanten er nu ook nog van verdacht dat ze jarenlang illegale afspraken hebben gemaakt over de strategie rond die dieselmotoren.

Als dat bewezen wordt, dan kan de rekening voor VW, Daimler, Porsche, Audi en BMW met nog eens miljarden oplopen. Niet voor niets zakten de koersen van die autofabrikanten vrijdag na het bekend worden van het kartelonderzoek met procenten tegelijk weg.

Het nieuwe schandaal werd onthuld door Der Spiegel. Dat stelt dat het Bundeskartelambt, de Duitse concurrentiedienst, al geruime tijd onderzoek doet naar een intensief netwerk waarin de vijf autofabrikanten al sinds de jaren negentig regelmatig overlegden over alle aspecten rond hun auto’s maar vooral de dieselmotoren. Der Spiegel spreekt van minstens 60 werkgroepen waaraan meer dan 200 mensen deelnamen. Daar werd bijvoorbeeld gesproken over de kosten van daken voor cabriolets of over de inkoopprijzen voor staal maar verder ging het vooral over de verdere ontwikkeling van dieselmotoren. Eén van de onderwerpen was bijvoorbeeld de standaardisatie van de tanks met AdBlue, het middeltje dat de uitstoot van stikstofdioxide vermindert.

Het Bundeskartelambt lijkt vooral argwanend te zijn geworden door een presentatie uit 2010 van Audi. In 34 sheets wordt daarin de Clean Diesel Strategy uitgelegd, waarbij op plaatje 22 en-passant wordt gemeld dat alle Duitse autofabrikanten zich op het niveau van de Raad van Bestuur committeren aan die strategie. Toen de kartelpolitie eenmaal met haar onderzoek was begonnen, is Volkswagen zelf als klokkenluider opgetreden om de belangrijkste informatie te verstrekken. Ook Daimler heeft de autoriteiten inmiddels in een uitgebreid document haar visie gegeven, aldus Der Spiegel. "Daarmee hopen die bedrijven de eventuele strafmaat te verminderen," voegt het weekblad er aan toe.

De nieuwe onthullingen leiden zo langzamerhand tot een compleet moddergevecht in de Duitse autowereld. Zo heeft de machtige Ondernemingsraad van Volkswagen op hoge poten opheldering geëist van de Raad van Bestuur. De OR wil deze week al weten wat er waar is van de verhalen over het grootschalige Duits autokartel. Ook zouden de managers van afdelingen volgens de raad openheid van zaken moeten geven aan alle werknemers om onrust op de werkvloer weg te nemen. Daarnaast is er openlijk zware ruzie uitgebroken tussen de dochterbedrijven binnen de Volkswagen Group. De voorzitter van de OR van Porsche, Uwe Hück, eist dat er koppen gaan rollen bij de leiding van zuster Audi. "Ik zal niet toelaten dat Porsche door truckjes van Audi in gevaar komt. Eigenlijk moet de Raad van Toezicht de hele directie van Audi naar huis sturen," aldus een woedende Hück die met lede ogen moet toezien dat de Duitse autoriteiten nog geen twee weken geleden Porsche in hun onderzoek naar dieselgate hebben betrokken. "Audi heeft ons keer op keer verzekerd dat de motoren in orde zijn, dat hebben we zelfs op schrift. Nu dat allemaal niet waar blijkt te zijn, geloof ik niets meer." Wordt vervolgd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding