Ruzie tussen VW en Porsche verhardt

De ruzie tussen Porsche en moederbedrijf Volkswagen Groep in de nasleep van de kartelbeschuldigingen aan het adres van de Duitse auto-industrie verhardt.

CEO Matthias Müller van de groep heeft nu weer de uitlatingen van de voorzitter van de OR bij Porsche Uwe Hück dat de directie van Audi moet verdwijnen ‘alles behalve behulpzaam’ genoemd.

"De Raad van Toezicht hoeft niet geleerd te worden hoe ze haar werk moet doen," aldus Müller, die ook voorzitter van die raad bij Audi is. "De aard en manier waarop Hück zich heeft uitgedrukt heeft niets met de ondernemingscultuur binnen het VW-concern te maken. We moeten mét elkaar praten en niet over elkaar."

De groepsraad van Volkswagen is wel morgen voor spoedoverleg bij elkaar geroepen om de nieuwe beschuldigingen te bespreken. Het komt maar hoogst zelden voor dat de commissarissen buiten de normale vergaderingen bij elkaar komen, wordt in de Duitse media benadrukt. Daar wordt verder steeds meer gespeculeerd over dreigende miljardenboetes als er inderdaad sprake is geweest van verboden afspraken tussen VW, Audi, BMW, Daimler en Porsche. De Duitse autobedrijven draaiden in 2016 een gezamenlijke omzet van 405 miljard euro, bijna een kwart van die van de totale industrie in Duitsland. Normaal gesproken worden kartelboetes berekent als een percentage van die omzet dat daarbij kan oplopen tot meer dan 10 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ruzie tussen VW en Porsche verhardt - Automobielmanagement.nl

Ruzie tussen VW en Porsche verhardt

De ruzie tussen Porsche en moederbedrijf Volkswagen Groep in de nasleep van de kartelbeschuldigingen aan het adres van de Duitse auto-industrie verhardt.

CEO Matthias Müller van de groep heeft nu weer de uitlatingen van de voorzitter van de OR bij Porsche Uwe Hück dat de directie van Audi moet verdwijnen ‘alles behalve behulpzaam’ genoemd.

"De Raad van Toezicht hoeft niet geleerd te worden hoe ze haar werk moet doen," aldus Müller, die ook voorzitter van die raad bij Audi is. "De aard en manier waarop Hück zich heeft uitgedrukt heeft niets met de ondernemingscultuur binnen het VW-concern te maken. We moeten mét elkaar praten en niet over elkaar."

De groepsraad van Volkswagen is wel morgen voor spoedoverleg bij elkaar geroepen om de nieuwe beschuldigingen te bespreken. Het komt maar hoogst zelden voor dat de commissarissen buiten de normale vergaderingen bij elkaar komen, wordt in de Duitse media benadrukt. Daar wordt verder steeds meer gespeculeerd over dreigende miljardenboetes als er inderdaad sprake is geweest van verboden afspraken tussen VW, Audi, BMW, Daimler en Porsche. De Duitse autobedrijven draaiden in 2016 een gezamenlijke omzet van 405 miljard euro, bijna een kwart van die van de totale industrie in Duitsland. Normaal gesproken worden kartelboetes berekent als een percentage van die omzet dat daarbij kan oplopen tot meer dan 10 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding