Dat kwam vooral doordat er in het eerste kwartaal erg veel banden voor personen- en bestelauto’s werden gekocht met het oog op aangekondigde prijsstijgingen later in het jaar, meldt de Franse bandenfabrikant.

Omdat de banden toch al duurder waren dan vorig jaar, kon Michelin de halfjaarwinst met 12 procent opvoeren naar 863 miljoen euro. Het zogenaamde prijsmix-effect kwam in het eerste kwartaal uit op 1,4 procent maar dat nam in het tweede kwartaal al toe naar 2,8 procent. Door het opvoeren van de bandenprijzen kon Michelin de ‘schade’ door hogere inkoopkosten beperken tot 186 miljoen euro. "Die goede prestaties bevestigen dat we op de goede weg zijn naar 2020. Het volume nam toe, het prijsbeleid werpt vruchten af en de groep heeft de concurrentiekracht kunnen versterken. Wij verwachten dat de rentabiliteit in de tweede jaarhelft verder opgevoerd kan worden," zegt bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding