De operationele winst sprong met 15 procent omhoog tot bijna 3,75 miljard euro. De omzet kwam uit op 41,2 miljard euro, hetgeen 6,5 procent meer vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten bedroeg de omzetstijging 5 procent. Daimler verkocht in de maanden april tot en met juni wereldwijd 822.500 personen & bedrijfswagens (+8 procent) en realiseerde daarmee opnieuw een record bij de concernafzet. Alle divisies leverden een bijdrage aan de grootste afzet tot dusver, in het bijzonder Mercedes-Benz Cars (595.200 voertuigen, +9 procent).

"Achter ons ligt een uitstekend tweede kwartaal. Deze sterke kernactiviteit is de beste basis voor een succesvolle ontwikkeling van nieuwe zakelijke modellen rondom de zogeheten CASE onderwerpen", zegt Dieter Zetsche, de eerste man van zowel Daimler AG als Mercedes-Benz Cars. ‘CASE’ staat voor de 4 strategische pijlers connectiviteit (Connected), autonoom rijden (Autonomous), flexibel gebruik (Shared & Services) en elektrische aandrijving (Electric), die Daimler met elkaar wil verbinden. "Onze strategie werkt. We hebben onszelf ambitieuze doelen gesteld. En we bereiken ze, bij de afzet en bij de winstgevendheid. We verbeteren stap voor stap de efficiëntie in onze gehele onderneming. De transformatie van Daimler is in volle gang. En we hebben alles wat daarvoor nodig is: de speelruimte voor investeringen en de vrijheid voor innovaties", aldus de topman. Tot de duidelijke stijging van het resultaat bij de divisie Mercedes-Benz Cars in het tweede kwartaal van 2017 heeft de positieve afzetontwikkeling van de nieuwe E klasse en de SUV modellen bijgedragen. (Bron: Autointernationaal)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding