Het operationele resultaat kwam echter 16 procent lager uit door hogere materiaalkosten – met name staal-, tegenvallende wisselkoers-effecten en de afschrijving op een geplande fabriek in Mexico. De omzet kwam met 39,9 miljard dollar slechts één procent hoger uit.

In Europa komt Ford op een resultaat van 7,1 miljard dollar. Dat is weliswaar het negende achtereenvolgende kwartaal met winst maar dat was wel een miljard dollar lager dan een jaar geleden door de gevolgen van Brexit en de lancering van een reeks nieuwe modellen bij personen- en bestelwagens. Ford verwacht dat Europa wel winst blijft opleveren maar toch minder dan in 2016. In Noord-Amerika gaan de zaken beter, vooral doordat Ford er in slaagt hogere prijzen voor haar auto’s in rekening te brengen. Het prijsverschil met vorig jaar is ook vijf keer zo groot als bij de concurrentie. Ook hier gaat Ford er echter van uit dat heel 2017 slechter uit zal pakken dan het vorige jaar. In Zuid-Amerika en in China en de rest van Azië draait Ford goed met hogere volumes en ook hogere winsten waarbij vooral het merk Lincoln het uitstekend doet op de Chinese markt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding