Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van de Economische Inspectie, meldt dagblad De Morgen. Car-Pass is in 2006 ingevoerd om kopers van een tweedehandsauto in België de garantie te geven dat ze de km-stand kunnen vertrouwen. Ieder bedrijf dat aan een auto sleutelt, ook bijvoorbeeld bandencentrales of schadeherstellers, is wettelijk verplicht op dat moment de stand door te geven aan Car-Pass. Aan die verplichting wordt echter op grote schaal niet voldaan, stellen de Belgische economische controleurs vast.
Toename overtreders
Het aantal ‘overtreders’ blijkt bovendien nog steeds toe te nemen. In 2015 constateerde de Economische Inspectie problemen bij 65 procent van de gecontroleerde bedrijven, nu is dat opgelopen naar 75 procent.
Graag zou ik de inhoud van dit bericht willen nuanceren. De Economische Inspectie heeft namelijk enkel bedrijven onderzocht waarvan er al een vermoeden was dat ze de regelgeving niet (volledig) navolgden. Het gaat daarbij om 133 bedrijven, of maar 1% van de autosector, waarvan inderdaad 75% niet in orde was. Dat cijfer mag echter niet veralgemeend worden. Sinds de invoering van de Car-Pass is het aantal gevallen van fraude met kilometerstanden sterk gedaald (slechts 1.795 gevallen op 740.000 certificaten in 2016 tegenover 60.000 voor de invoering van de Car-Pass). Het is dus niet correct te stellen dat de volledige sector de regelgeving aan zijn laars lapt.
Voor meer info: https://www.linkedin.com/pulse/car-pass-meerderheid-autohandelaars-respecteert-judith-witters