Lotus, sinds enige tijd in handen van de Chinese eigenaar van Volvo Geely, verkocht in de Verenigde Staten zes keer zo veel auto’s als in het voorafgaande boekjaar. In Europa werd een groei van 57 procent gerealiseerd. Dat succes is onder meer te danken aan een reeks speciale uitvoeringen – limited editions – van de bestaande modellen Elise, Exige en Evora. Daarnaast is de laatste tijd ook het dealernetwerk fors uitgebreid. Telde de Britse fabrikant in 2014, toen het nog bij het Maleisische Proton hoorde, wereldwijd 138 dealers, nu zijn dat er al 215.

CEO Jean-Marc Gales is zonder meer een tevreden man: "Dit is een trots moment voor Lotus. Dat we zo veel hebben bereikt is een getuigenis van het harde werk van al onze mensen. De sterk verbeterde winstgevendheid in combinatie van de hogere omzet betekent dat we nu onszelf kunnen onderhouden en een duurzaam bedrijf zijn geworden."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding