Toyota en Mazda hebben kort geleden een intensieve samenwerking aangekondigd. In dat kader gaan de beide Japanse autofabrikanten samen een nieuwe assemblagefabriek in de VS neerzetten. Die vestiging, pas de vierde grote autofabriek in de VS in tien jaar tijd, moet in 2021 in productie komen.

Om de lucratieve fabriek binnen te halen gooien de staten waaronder ‘autostaat’ Michigan, Florida en Indiana, met honderden miljoenen en soms meer aan subsidies en bijdragen. Zo bieden ze tegen elkaar op met goedkope grond, bijdragen voor het scholen van de werknemers, belastingregelingen en andere vormen van steun.

‘Komt aan op incentives’ 

"Je moet natuurlijk voldoende grond, goed-opgeleide mensen, de juiste infrastructuur kunnen bieden. Maar als dat alles voor elkaar is, komt het vooral aan op incentives,” zegt Kristin Dziczek van het Center for Automotive Research dat het biedproces van nabij volgt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding