15 Amerikaanse staten jagen op Toyota/Mazda

Zeker vijftien Amerikaanse staten zijn in de race om een nieuwe assemblagefabriek van Toyota/Mazda binnen te halen. Met het project is een bedrag gemoeid van zeker 1,6 miljard dollar terwijl er alleen al bij de fabriek zelf zeker 4.000 mensen gaan werken. Daarbij komen nog eens vele duizenden arbeidsplaatsen bij toeleveranciers en dienstverleners.

15 Amerikaanse staten jagen op Toyota/Mazda

Toyota en Mazda hebben kort geleden een intensieve samenwerking aangekondigd. In dat kader gaan de beide Japanse autofabrikanten samen een nieuwe assemblagefabriek in de VS neerzetten. Die vestiging, pas de vierde grote autofabriek in de VS in tien jaar tijd, moet in 2021 in productie komen.

Om de lucratieve fabriek binnen te halen gooien de staten waaronder ‘autostaat’ Michigan, Florida en Indiana, met honderden miljoenen en soms meer aan subsidies en bijdragen. Zo bieden ze tegen elkaar op met goedkope grond, bijdragen voor het scholen van de werknemers, belastingregelingen en andere vormen van steun.

‘Komt aan op incentives’ 

"Je moet natuurlijk voldoende grond, goed-opgeleide mensen, de juiste infrastructuur kunnen bieden. Maar als dat alles voor elkaar is, komt het vooral aan op incentives,” zegt Kristin Dziczek van het Center for Automotive Research dat het biedproces van nabij volgt

15 Amerikaanse staten jagen op Toyota/Mazda - Automobielmanagement.nl

15 Amerikaanse staten jagen op Toyota/Mazda

Zeker vijftien Amerikaanse staten zijn in de race om een nieuwe assemblagefabriek van Toyota/Mazda binnen te halen. Met het project is een bedrag gemoeid van zeker 1,6 miljard dollar terwijl er alleen al bij de fabriek zelf zeker 4.000 mensen gaan werken. Daarbij komen nog eens vele duizenden arbeidsplaatsen bij toeleveranciers en dienstverleners.

15 Amerikaanse staten jagen op Toyota/Mazda

Toyota en Mazda hebben kort geleden een intensieve samenwerking aangekondigd. In dat kader gaan de beide Japanse autofabrikanten samen een nieuwe assemblagefabriek in de VS neerzetten. Die vestiging, pas de vierde grote autofabriek in de VS in tien jaar tijd, moet in 2021 in productie komen.

Om de lucratieve fabriek binnen te halen gooien de staten waaronder ‘autostaat’ Michigan, Florida en Indiana, met honderden miljoenen en soms meer aan subsidies en bijdragen. Zo bieden ze tegen elkaar op met goedkope grond, bijdragen voor het scholen van de werknemers, belastingregelingen en andere vormen van steun.

‘Komt aan op incentives’ 

"Je moet natuurlijk voldoende grond, goed-opgeleide mensen, de juiste infrastructuur kunnen bieden. Maar als dat alles voor elkaar is, komt het vooral aan op incentives,” zegt Kristin Dziczek van het Center for Automotive Research dat het biedproces van nabij volgt