Bijna drie jaar na de sluiting van de Ford-fabriek in Genk is de eerste productiehal op de site van 140 hectare tegen de vlakte gegaan, meldt De Tijd. De Vlaamse overheid kocht de site eind 2015 voor een symbolische euro, nadat Ford besliste de productie van het model Mondeo over te hevelen naar het Spaanse Valencia. 

Ramp voor Limburg

Het verlies van 4.210 directe banen en bijkomend jobverlies bij de toeleveranciers was een economische ramp voor Limburg, dat op het vlak van tewerkstelling lang de zwakste Vlaamse provincie was. Sinds de sluiting heeft de provincie de kloof met het Vlaamse werkloosheidsgemiddelde gedicht.  

Masterplan

Vlaanderen reageerde op de sluiting met SALK, een groot reconversieplan voor Limburg en de Ford Site. In augustus 2016 ging het Masterplan Ford Genk van start, een samenwerking van Vlaanderen met de stad Genk en De Vlaamse Waterweg – het overheidsvehikel dat de rivieren en kanalen beheert – om de voormalige industriële terreinen om te vormen tot een nieuwe bedrijvenzone. Die moet op termijn voor 2.500 nieuwe banen zorgen.  

Industriële parel

Met de sluiting van Ford zijn Volvo Gent en Audi Brussel de laatste overgebleven autoproducenten in België. Terwijl ons land een industriële parel tegen de vlakte ziet gaat, is het bedrijf VDL Nedcar vlak over de Nederlandse grens in Born begonnen met de productie van de BMW X1.