Toyota twijfelt nu toch over toekomst in VK

Toyota zet nu toch ‘grote vraagtekens’ bij de toekomst van haar autofabriek in het Britse Burnaston bij Leicester. Onzekerheid over Brexit en de toekomstige handelsrelatie met de EU kan die fabriek, die al bijna dertig jaar bestaat, ernstig in gevaar brengen.

"De regering heeft haar uitgangspunten veranderd. Een paar maanden geleden zei Londen nog er zeker van te zijn dat er geen handelstarieven zouden komen. Nu zeggen ze dat niet meer. Dat leidt tot meer onzekerheid en het zal zeker een paar maanden duren voordat we antwoorden krijgen," zegt bestuursvoorzitter Didier Leroy van Toyota Motor Europe.

Toyota kondigde in maart nog aan bijna 270 miljoen euro in de fabriek in Derbyshire te investeren. Het bedrijf kreeg daar ook 25 miljoen euro aan overheidssubsidie voor. Bij die gelegenheid riep de Japanse autofabrikant echter al dat er een vrije handel moest blijven bestaan tussen Groot-Brittannië en de rest van Europa. Dat is vooral nodig omdat een groot aantal van de in Burnaston gebouwde auto’s bestemd zijn voor andere Europese landen. Andersom voert Toyota ook veel onderdelen uit de EU aan naar haar Britse vestiging.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Toyota twijfelt nu toch over toekomst in VK - Automobielmanagement.nl

Toyota twijfelt nu toch over toekomst in VK

Toyota zet nu toch ‘grote vraagtekens’ bij de toekomst van haar autofabriek in het Britse Burnaston bij Leicester. Onzekerheid over Brexit en de toekomstige handelsrelatie met de EU kan die fabriek, die al bijna dertig jaar bestaat, ernstig in gevaar brengen.

"De regering heeft haar uitgangspunten veranderd. Een paar maanden geleden zei Londen nog er zeker van te zijn dat er geen handelstarieven zouden komen. Nu zeggen ze dat niet meer. Dat leidt tot meer onzekerheid en het zal zeker een paar maanden duren voordat we antwoorden krijgen," zegt bestuursvoorzitter Didier Leroy van Toyota Motor Europe.

Toyota kondigde in maart nog aan bijna 270 miljoen euro in de fabriek in Derbyshire te investeren. Het bedrijf kreeg daar ook 25 miljoen euro aan overheidssubsidie voor. Bij die gelegenheid riep de Japanse autofabrikant echter al dat er een vrije handel moest blijven bestaan tussen Groot-Brittannië en de rest van Europa. Dat is vooral nodig omdat een groot aantal van de in Burnaston gebouwde auto’s bestemd zijn voor andere Europese landen. Andersom voert Toyota ook veel onderdelen uit de EU aan naar haar Britse vestiging.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding