Renault/Nissan heeft grootste plannen

De Renault/Nissan alliantie heeft na de komst van Mitsubishi grootste plannen voor de komende paar jaar.

Renault/Nissan heeft grootste plannen

Om dat te onderstrepen, zal de groep voortaan door het leven gaan als Renault Nissan Mitsubishi. Van die alliantie, want dat blijft het wel, blijft Carlos Ghosn nog steeds de topman. "De huidige structuur belemmert ons niet om te groeien. Zodra dat wel het geval blijkt, gaan we naar die structuur kijken," zegt hij zelf.

De drie partners willen in de eerste plaats de productie tot 2022 opvoeren naar 14 miljoen auto’s. In de eerste helft van dit jaar was de groep met 5,27 miljoen exemplaren al de grootste autoproducent ter wereld. Over vijf jaar moeten de automerken die tot de alliantie behoren samen 12 elektrische en 40 deels zelfrijdende auto’s op de markt hebben. Met al die activiteiten hoopt Ghosn dan een omzet van zo’n 240 miljard euro te realiseren, dat is 30 procent meer dan het huidige cijfer. Om de winstgevendheid verder op te voeren, wil hij de synergievoordelen door de samenwerking opvoeren naar zeker 10 miljard euro per jaar. Dat moet dan met name bereikt worden door het gezamenlijk gebruik van platforms verder op te voeren.

Ghosn, ook nog altijd directeur van Renault en tegenwoordig ook van Mitsubishi, sluit tenslotte niet uit dat de groep na haar belang in het Russische Avtovaz en de feitelijke overname van Mitsubishi door Nissan de komende tijd nog meer overnames gaat plegen. "Met ons programma Alliance 2022 willen we groei realiseren met drie bedrijven. Of met meer."

Renault/Nissan heeft grootste plannen - Automobielmanagement.nl

Renault/Nissan heeft grootste plannen

De Renault/Nissan alliantie heeft na de komst van Mitsubishi grootste plannen voor de komende paar jaar.

Renault/Nissan heeft grootste plannen

Om dat te onderstrepen, zal de groep voortaan door het leven gaan als Renault Nissan Mitsubishi. Van die alliantie, want dat blijft het wel, blijft Carlos Ghosn nog steeds de topman. "De huidige structuur belemmert ons niet om te groeien. Zodra dat wel het geval blijkt, gaan we naar die structuur kijken," zegt hij zelf.

De drie partners willen in de eerste plaats de productie tot 2022 opvoeren naar 14 miljoen auto’s. In de eerste helft van dit jaar was de groep met 5,27 miljoen exemplaren al de grootste autoproducent ter wereld. Over vijf jaar moeten de automerken die tot de alliantie behoren samen 12 elektrische en 40 deels zelfrijdende auto’s op de markt hebben. Met al die activiteiten hoopt Ghosn dan een omzet van zo’n 240 miljard euro te realiseren, dat is 30 procent meer dan het huidige cijfer. Om de winstgevendheid verder op te voeren, wil hij de synergievoordelen door de samenwerking opvoeren naar zeker 10 miljard euro per jaar. Dat moet dan met name bereikt worden door het gezamenlijk gebruik van platforms verder op te voeren.

Ghosn, ook nog altijd directeur van Renault en tegenwoordig ook van Mitsubishi, sluit tenslotte niet uit dat de groep na haar belang in het Russische Avtovaz en de feitelijke overname van Mitsubishi door Nissan de komende tijd nog meer overnames gaat plegen. "Met ons programma Alliance 2022 willen we groei realiseren met drie bedrijven. Of met meer."