Belgen vaak te laat met APK

Eén op de zes Belgische autobezitters dient die auto te laat aan voor de verplichte periodieke keuring.

Vorig jaar ging het al met al om 810.186 voertuigen die niet op tijd bij de APK-stations kwamen, meldt de Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs GOCA. In Brussel komt zelfs één op de vier automobilisten te laat opdagen bij een keuringsstation, aldus GOCA.

Iets meer dan acht procent van alle laatkomers was meer dan zes maanden over tijd, ruim 62 procent was niet meer dan een maand te laat. GOCA wijst er op dat het overschrijden van de keuringstermijn in ieder geval leidt tot een toeslag van enkele tientjes op de tarieven. Bovendien loopt iemand met een auto die niet op tijd gekeurd is ook het risico op een hoge boete bij een politiecontrole. Het grootste risico is echter dat de auto mogelijk niet gedekt is door de verzekering. ‘’Indien bij een verkeersongeval een oorzakelijk verband wordt vastgesteld met de technische staat van het voertuig, kan de verzekeraar zijn verhaalrecht inroepen en weigeren de kosten te betalen", aldus GOCA.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Belgen vaak te laat met APK - Automobielmanagement.nl

Belgen vaak te laat met APK

Eén op de zes Belgische autobezitters dient die auto te laat aan voor de verplichte periodieke keuring.

Vorig jaar ging het al met al om 810.186 voertuigen die niet op tijd bij de APK-stations kwamen, meldt de Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs GOCA. In Brussel komt zelfs één op de vier automobilisten te laat opdagen bij een keuringsstation, aldus GOCA.

Iets meer dan acht procent van alle laatkomers was meer dan zes maanden over tijd, ruim 62 procent was niet meer dan een maand te laat. GOCA wijst er op dat het overschrijden van de keuringstermijn in ieder geval leidt tot een toeslag van enkele tientjes op de tarieven. Bovendien loopt iemand met een auto die niet op tijd gekeurd is ook het risico op een hoge boete bij een politiecontrole. Het grootste risico is echter dat de auto mogelijk niet gedekt is door de verzekering. ‘’Indien bij een verkeersongeval een oorzakelijk verband wordt vastgesteld met de technische staat van het voertuig, kan de verzekeraar zijn verhaalrecht inroepen en weigeren de kosten te betalen", aldus GOCA.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding