Britse Opel wil 400 banen schrappen

Bij de grote Vauxhall (Opel) fabrieken in Ellesmere Port bij Liverpool worden rond de 400 van de 1.800 banen geschrapt.

Britse Opel wil 400 banen schrappen

Dat is noodzakelijk omdat de vraag naar daar gebouwde Astra’s sterk is ingezakt ten gunste van SUV’s en andere grotere modellen. Daarbij komt echter ook dat onderdelen of componenten van elders uit Europa een stuk duurder zijn geworden door de forse daling van de koers van het Britse pond na Brexit.

Ellesmere Port wil begin volgend jaar stoppen met de tweeploegendienst. Daarmee wordt de productie teruggedraaid van 150.000 naar tussen de 70.000 en 90.000 auto’s per jaar. Vauxhall hoopt dat het banenverlies vooral ingevuld kan worden door vrijwillig vertrek.

De aankondiging komt net twee maanden na de overname van Opel/Vauxhall door PSA. Een week of wat geleden merkte topman Carlos Tavares van dat Franse bedrijf al op dat de fabrieken van zijn nieuwe aanwinst een stuk minder efficiënt leken te werken dan die van Peugeot en Citroën zelf. PSA heeft tot nu toe wel toegezegd dat het voortbestaan van de autofabriek bij Liverpool, die al uit 1903 stamt, niet in gevaar komt. Of er verder geïnvesteerd gaat worden, hangt echter wel af van de vraag of de EU en Groot-Brittannië een handelsakkoord kunnen afsluiten.

Britse Opel wil 400 banen schrappen - Automobielmanagement.nl

Britse Opel wil 400 banen schrappen

Bij de grote Vauxhall (Opel) fabrieken in Ellesmere Port bij Liverpool worden rond de 400 van de 1.800 banen geschrapt.

Britse Opel wil 400 banen schrappen

Dat is noodzakelijk omdat de vraag naar daar gebouwde Astra’s sterk is ingezakt ten gunste van SUV’s en andere grotere modellen. Daarbij komt echter ook dat onderdelen of componenten van elders uit Europa een stuk duurder zijn geworden door de forse daling van de koers van het Britse pond na Brexit.

Ellesmere Port wil begin volgend jaar stoppen met de tweeploegendienst. Daarmee wordt de productie teruggedraaid van 150.000 naar tussen de 70.000 en 90.000 auto’s per jaar. Vauxhall hoopt dat het banenverlies vooral ingevuld kan worden door vrijwillig vertrek.

De aankondiging komt net twee maanden na de overname van Opel/Vauxhall door PSA. Een week of wat geleden merkte topman Carlos Tavares van dat Franse bedrijf al op dat de fabrieken van zijn nieuwe aanwinst een stuk minder efficiënt leken te werken dan die van Peugeot en Citroën zelf. PSA heeft tot nu toe wel toegezegd dat het voortbestaan van de autofabriek bij Liverpool, die al uit 1903 stamt, niet in gevaar komt. Of er verder geïnvesteerd gaat worden, hangt echter wel af van de vraag of de EU en Groot-Brittannië een handelsakkoord kunnen afsluiten.