Kartelpolitie doet inval bij BMW

De karteldienst van de Europese Commissie heeft een inval gedaan bij de hoofdvestiging van BMW in München.

De autoriteiten zijn op zoek naar verdere bewijzen voor hun onderzoek naar de jarenlange illegale onderlinge afspraken waar de drie grote Duitse autobedrijven BMW, Audi en Mercedes van verdacht worden. De kartelpolitie heeft aangekondigd zeker vijf dagen bij BMW onderzoek te zullen doen. BMW kan uiteindelijk een boete krijgen van vele miljarden euro’s.

Des duivels 

Vrijwel op hetzelfde moment van de inval onthulde financieel directeur Bob Uebber van Daimler dat zijn bedrijf als ‘kroongetuige’ in de kartelzaak optreedt. Daimler heeft als eerste klokkenluider de afspraken aan de autoriteiten in Duitsland en Brussel bevestigd. De hoop is dat het daardoor in aanmerking komt voor de clementieregeling waarbij bedrijven die meewerken aan een kartelonderzoek een veel lagere of zelfs helemaal geen boete krijgen. Ook Volkswagen Groep heeft de diensten ingelicht maar pas ná Daimler. BMW is des duivels over de houding van Daimler en in mindere mate van VW omdat het er min of meer van uitging dat de bedrijven ook hadden afgesproken hun mond te houden over het circus aan illegale afspraken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Kartelpolitie doet inval bij BMW - Automobielmanagement.nl

Kartelpolitie doet inval bij BMW

De karteldienst van de Europese Commissie heeft een inval gedaan bij de hoofdvestiging van BMW in München.

De autoriteiten zijn op zoek naar verdere bewijzen voor hun onderzoek naar de jarenlange illegale onderlinge afspraken waar de drie grote Duitse autobedrijven BMW, Audi en Mercedes van verdacht worden. De kartelpolitie heeft aangekondigd zeker vijf dagen bij BMW onderzoek te zullen doen. BMW kan uiteindelijk een boete krijgen van vele miljarden euro’s.

Des duivels 

Vrijwel op hetzelfde moment van de inval onthulde financieel directeur Bob Uebber van Daimler dat zijn bedrijf als ‘kroongetuige’ in de kartelzaak optreedt. Daimler heeft als eerste klokkenluider de afspraken aan de autoriteiten in Duitsland en Brussel bevestigd. De hoop is dat het daardoor in aanmerking komt voor de clementieregeling waarbij bedrijven die meewerken aan een kartelonderzoek een veel lagere of zelfs helemaal geen boete krijgen. Ook Volkswagen Groep heeft de diensten ingelicht maar pas ná Daimler. BMW is des duivels over de houding van Daimler en in mindere mate van VW omdat het er min of meer van uitging dat de bedrijven ook hadden afgesproken hun mond te houden over het circus aan illegale afspraken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding