"Mijn indruk is dat dat de reden is voor veel problemen bij Opel, dat die structuren zo veel energie verbruiken en dat de zaken niet efficiënt genoeg verlopen. We moeten altijd, overal in bij alle functies efficiënter worden," aldus Tavares in de Duitse krant Die Welt.
Die analyse wordt weliswaar overgenomen door de voorzitter van de OR Wolfgang Schäfer-Klug maar hij legt de zwarte piet helemaal bij de vorige eigenaar General Motors: "De oorzaak ligt vooral in de veel te ingewikkelde GM-platformen waar de auto’s op staan en de overtrokken procesvoorschriften voor de fabrieken. De werknemers van Opel dragen daar niet de verantwoordelijk voor. Dat geldt net zo goed voor andere problemen bij Opel die al lange tijd bekend zijn." Tavares deelt die zienswijze echter niet: "We moeten niet voor alle problemen naar GM wijzen, het gaat ook om beslissingen die door Opel zelf zijn genomen."
Verkeerde keelgat
Tavares’ kritiek is duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten bij Karl-Thomas Neumann, tot de overname door PSA directeur van Opel. Hij schrijft op Twitter: "Over het arrogante interview dat Carlos Tavares aan die Welt heeft gegeven wil ik zeggen: eerst maar eens verbeteren en resultaten laten zien."
Dit is psychologische oorlogvoering,er verdwijnen vermoedelijk 15000 banen bij Opel.
Normaal wordt gesproken over stilte voor de storm. Hier lijkt tromgeroffel voor de storm meer van toepassing
……..
Na jaren van voortdurende sanering van de organisatie is er zeker geen sprake van overdimensionering bij Opel.
Ondanks eerdere ontkenningen geeft deze uitspraak van Tavares aan dat PSA helaas toch een verdere uitkleding van de Opel organisatie gaat doorvoeren. Grote vraag is nu wat er op termijn nog zal resteren van dit ooit zo mooie merk.