Tesla bouwt autofabriek in China

Tesla gaat een eigen autofabriek bouwen in China. Door te kiezen voor de onlangs ingestelde vrijhandelszone van Shanghai kan de fabriek volledig in handen blijven van Tesla en hoeft het bedrijf geen Chinese partner te zoeken.

Dat meldt de Wall Street Journal. Als Tesla, zoals andere autofabrikanten, wel met een Chinese partner was gaan werken dan had het de winsten daar mee moeten delen. Nu moet de fabrikant van elektrische auto’s echter wel de 25 procent invoerheffing betalen die het via een joint-venture zou hebben ontweken. Aan de andere kant kan Tesla door in China zelf auto’s te bouwen wel profiteren van de lagere arbeids- en andere kosten.

Batterijenfabrieken 

Tesla werkt verder nog steeds aan plannen voor grote batterijenfabrieken in Europa waarvoor ook enkele Nederlandse gemeenten in de markt zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Tesla bouwt autofabriek in China - Automobielmanagement.nl

Tesla bouwt autofabriek in China

Tesla gaat een eigen autofabriek bouwen in China. Door te kiezen voor de onlangs ingestelde vrijhandelszone van Shanghai kan de fabriek volledig in handen blijven van Tesla en hoeft het bedrijf geen Chinese partner te zoeken.

Dat meldt de Wall Street Journal. Als Tesla, zoals andere autofabrikanten, wel met een Chinese partner was gaan werken dan had het de winsten daar mee moeten delen. Nu moet de fabrikant van elektrische auto’s echter wel de 25 procent invoerheffing betalen die het via een joint-venture zou hebben ontweken. Aan de andere kant kan Tesla door in China zelf auto’s te bouwen wel profiteren van de lagere arbeids- en andere kosten.

Batterijenfabrieken 

Tesla werkt verder nog steeds aan plannen voor grote batterijenfabrieken in Europa waarvoor ook enkele Nederlandse gemeenten in de markt zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding