VW-baas Müller zeikt Tesla-baas Musk af (filmpje)

Volkswagen-baas Matthias Müller heeft zware kritiek op zijn college Elon Musk en diens bedrijf Tesla.

"Er zijn een paar wereldkampioenen wat grote aankondigingen betreft. Ik wil geen namen noemen. Maar er zijn bedrijven die nauwelijks 80.000 auto’s per jaar verkopen. Dan zijn er ook bedrijven die zoals VW die dit jaar 11 miljoen auto’s verkopen en 13 tot 14 miljard euro winst draaien. Als ik goed ben ingelicht jaagt Tesla er elk kwartaal miljoenen dollars doorheen, dat loopt in de drie cijfers, terwijl ze tegelijkertijd werknemers zonder enige schroom de straat op schoppen. Een beetje sociale verantwoordelijkheid, alstublieft."

Ontslagen

De baas van de Volkswagen-groep refereert met dat laatste aan de berichten dat Tesla er vorige maand na de jaarlijkse beoordelingsgesprekken 400 man uit heeft gegooid. Hij maakte zijn opmerkingen tijdens een forum over de toekomst van de auto-industrie nadat de dagleider in zijn introductie stelde ‘dat Tesla mensen weet te fascineren met haar elektrische auto’s’. Mensen misschien wel, maar Matthias Müller in ieder geval niet. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

In sommige situaties past enige bescheidenheid meneer ‘Volkswagen’ en is het anderen berichten van gebrek aan sociale verantwoordelijkheid nogal misplaatst. Zit uzelf niet tot in uw middel in de dieselgate ellende? Ongehoord dit.

Geplaatst door: Mark op

Tesla is de grootste innovator van de auto-industrie. Het is Tesla dat de “Duitse Drie” wakker heeft geschud

Geplaatst door: Pieter op

De Müller verwoord de feitelijke situatie zoals deze is. Winst ten opzichte van verlies. Innovatie? Porsche, ook Volkswagen, is per slot van rekening de uitvinder van de hybride… Voor Volkswagen terecht geen reden tot bescheidenheid.

Geplaatst door: Jos op

“First they ignore you, then the laugh at you, then they fight you and then you win”
Mahatma Gandhi

Geplaatst door: Harm op

@Pieter Zou je uit kunnen leggen waarom “Tesla is de grootste innovator van de auto-industrie.” is? Tesla kan niets meer dan alle andere merken. Autonoom rijden konden vele andere merken allang maar gaan daar veel voorzichtiger mee om. Zij zetten geen mensen levens op het spel. Elektrisch aandrijfsysteem. Marktleider Nissan, BMW en VW zijn daar op technologisch gebied vele malen verder mee (een stilstaande Tesla verbruikt net zo veel stroom als een klein huishouden per jaar 1200 kWh een e-Golf ongeveer 0,6 kWh per jaar). Bereik? Een Tesla is groot dus een grote accu met als gevolg een groot bereik niets innovatiefs aan. Tesla wordt nu al rechts ingehaald door Hyundai met de Ioniq een auto die de Model 3 doet verbleken. Waar is Tesla wel goed/innovatief in? In marketing (wat Audi in verleden heel goed heeft gedaan en die strategie volgt Tesla nu ook) ze geven het merk de “uitstraling” van kijk mij eens ik rijd Tesla kijk eens hoe goed ik ben voor het milieu! Niets meer en niets minder.

Geplaatst door: Jeroen op

Ja en op een smartphone zat ook niemand te wachten, vraag maar aan Nokia. De grootste verandering komt van buiten de (auto-)industrie en dat moet je aan het denken zetten i.p.v. het op deze wijze weg te zetten.

Geplaatst door: GB op

En daar is de vergelijking met de smartphone weer. Waarom werd de smartphone een succes? Niet omdat deze zo veel kon want feitelijk kon je er in het begin niets mee. De smartphone heeft gezorgd voor een ander business model. De IPhone was extreem duur t.o.v. andere mobiele telefoons en wat heeft Apple slim gedaan… Je kon een lening afsluiten via je telefoonprovider zodat de gemiddelde gebruiker hem kon betalen en goede sier kon maken naar de buitenwereld (he een parallel met Tesla). Dat hebben andere fabrikanten niet voorzien en zijn daar de mist ingegaan. De enige die meedeed was Google want die hadden Android min of meer in de schoot geworpen gekregen en gingen de competitie met Apple aan door Android gratis weg te geven en kon zo heel rap markt aan zich binden. Dit was meer geluk dan wijsheid maar Google heeft er feitelijk voor gezorgd dat de smartphone bij de massa kwam en zo snel marktaandeel won en niet Apple. Dat de massa zijn privacy daar voor opgeeft is weer een ander verhaal maar daar verdient Google wel zijn centjes mee. Maar goed terug naar Tesla. Een auto is iets anders dan software schrijven voor een telefoon en dat merkt Tesla keer op keer waardoor Tesla keer op keer zijn beloftes niet na komt. Het business model zoals voor de smartphone opgetuigd is bestaat voor auto’s al dus daar haalt Tesla geen winst. Andere merken zijn op technisch gebied al veel verder met de elektrische auto zie post 25-10-2017 1641 uur. Een vergelijk Tesla smartphone (Apple) gaat dan ook totaal niet op. De bestaande auto industrie kan allang wat Tesla nu probeert alleen Tesla roeptoetert heel hard en daar rent de massa dan achter aan. Of je, je als CEO zo uit moet laten over een concurrent laat ik in het midden maar kan mij voorstellen dat je als CEO die elk dubbeltje aan zijn aandeelhouders moet verantwoorden, jaarlijks dividend uit moet keren je stoort aan een bedrijf wat miljarden kan verbranden zonder enige verantwoording af te hoeven leggen en een hoeveelheid gratis publiciteit krijgt waar je als merk alleen maar van kunt dromen. Maar goed toekomst zal het uitwijzen. Wordt Tesla top of een flop….

Geplaatst door: Jeroen op
VW-baas Müller zeikt Tesla-baas Musk af (filmpje) - Automobielmanagement.nl

VW-baas Müller zeikt Tesla-baas Musk af (filmpje)

Volkswagen-baas Matthias Müller heeft zware kritiek op zijn college Elon Musk en diens bedrijf Tesla.

"Er zijn een paar wereldkampioenen wat grote aankondigingen betreft. Ik wil geen namen noemen. Maar er zijn bedrijven die nauwelijks 80.000 auto’s per jaar verkopen. Dan zijn er ook bedrijven die zoals VW die dit jaar 11 miljoen auto’s verkopen en 13 tot 14 miljard euro winst draaien. Als ik goed ben ingelicht jaagt Tesla er elk kwartaal miljoenen dollars doorheen, dat loopt in de drie cijfers, terwijl ze tegelijkertijd werknemers zonder enige schroom de straat op schoppen. Een beetje sociale verantwoordelijkheid, alstublieft."

Ontslagen

De baas van de Volkswagen-groep refereert met dat laatste aan de berichten dat Tesla er vorige maand na de jaarlijkse beoordelingsgesprekken 400 man uit heeft gegooid. Hij maakte zijn opmerkingen tijdens een forum over de toekomst van de auto-industrie nadat de dagleider in zijn introductie stelde ‘dat Tesla mensen weet te fascineren met haar elektrische auto’s’. Mensen misschien wel, maar Matthias Müller in ieder geval niet. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

In sommige situaties past enige bescheidenheid meneer ‘Volkswagen’ en is het anderen berichten van gebrek aan sociale verantwoordelijkheid nogal misplaatst. Zit uzelf niet tot in uw middel in de dieselgate ellende? Ongehoord dit.

Geplaatst door: Mark op

Tesla is de grootste innovator van de auto-industrie. Het is Tesla dat de “Duitse Drie” wakker heeft geschud

Geplaatst door: Pieter op

De Müller verwoord de feitelijke situatie zoals deze is. Winst ten opzichte van verlies. Innovatie? Porsche, ook Volkswagen, is per slot van rekening de uitvinder van de hybride… Voor Volkswagen terecht geen reden tot bescheidenheid.

Geplaatst door: Jos op

“First they ignore you, then the laugh at you, then they fight you and then you win”
Mahatma Gandhi

Geplaatst door: Harm op

@Pieter Zou je uit kunnen leggen waarom “Tesla is de grootste innovator van de auto-industrie.” is? Tesla kan niets meer dan alle andere merken. Autonoom rijden konden vele andere merken allang maar gaan daar veel voorzichtiger mee om. Zij zetten geen mensen levens op het spel. Elektrisch aandrijfsysteem. Marktleider Nissan, BMW en VW zijn daar op technologisch gebied vele malen verder mee (een stilstaande Tesla verbruikt net zo veel stroom als een klein huishouden per jaar 1200 kWh een e-Golf ongeveer 0,6 kWh per jaar). Bereik? Een Tesla is groot dus een grote accu met als gevolg een groot bereik niets innovatiefs aan. Tesla wordt nu al rechts ingehaald door Hyundai met de Ioniq een auto die de Model 3 doet verbleken. Waar is Tesla wel goed/innovatief in? In marketing (wat Audi in verleden heel goed heeft gedaan en die strategie volgt Tesla nu ook) ze geven het merk de “uitstraling” van kijk mij eens ik rijd Tesla kijk eens hoe goed ik ben voor het milieu! Niets meer en niets minder.

Geplaatst door: Jeroen op

Ja en op een smartphone zat ook niemand te wachten, vraag maar aan Nokia. De grootste verandering komt van buiten de (auto-)industrie en dat moet je aan het denken zetten i.p.v. het op deze wijze weg te zetten.

Geplaatst door: GB op

En daar is de vergelijking met de smartphone weer. Waarom werd de smartphone een succes? Niet omdat deze zo veel kon want feitelijk kon je er in het begin niets mee. De smartphone heeft gezorgd voor een ander business model. De IPhone was extreem duur t.o.v. andere mobiele telefoons en wat heeft Apple slim gedaan… Je kon een lening afsluiten via je telefoonprovider zodat de gemiddelde gebruiker hem kon betalen en goede sier kon maken naar de buitenwereld (he een parallel met Tesla). Dat hebben andere fabrikanten niet voorzien en zijn daar de mist ingegaan. De enige die meedeed was Google want die hadden Android min of meer in de schoot geworpen gekregen en gingen de competitie met Apple aan door Android gratis weg te geven en kon zo heel rap markt aan zich binden. Dit was meer geluk dan wijsheid maar Google heeft er feitelijk voor gezorgd dat de smartphone bij de massa kwam en zo snel marktaandeel won en niet Apple. Dat de massa zijn privacy daar voor opgeeft is weer een ander verhaal maar daar verdient Google wel zijn centjes mee. Maar goed terug naar Tesla. Een auto is iets anders dan software schrijven voor een telefoon en dat merkt Tesla keer op keer waardoor Tesla keer op keer zijn beloftes niet na komt. Het business model zoals voor de smartphone opgetuigd is bestaat voor auto’s al dus daar haalt Tesla geen winst. Andere merken zijn op technisch gebied al veel verder met de elektrische auto zie post 25-10-2017 1641 uur. Een vergelijk Tesla smartphone (Apple) gaat dan ook totaal niet op. De bestaande auto industrie kan allang wat Tesla nu probeert alleen Tesla roeptoetert heel hard en daar rent de massa dan achter aan. Of je, je als CEO zo uit moet laten over een concurrent laat ik in het midden maar kan mij voorstellen dat je als CEO die elk dubbeltje aan zijn aandeelhouders moet verantwoorden, jaarlijks dividend uit moet keren je stoort aan een bedrijf wat miljarden kan verbranden zonder enige verantwoording af te hoeven leggen en een hoeveelheid gratis publiciteit krijgt waar je als merk alleen maar van kunt dromen. Maar goed toekomst zal het uitwijzen. Wordt Tesla top of een flop….

Geplaatst door: Jeroen op