In het derde kwartaal van 2016 werd zelfs een bescheiden winst van 21 miljoen dollar geboekt. Door de enorme investeringen is de schuldenlast opgelopen tot 22 miljard dollar.

De ellende lijkt bovendien alleen maar groter te worden want topman Elon Musk heeft ook toe moeten geven dat het doel om nog dit jaar 5.000 van de nieuwe Model 3’s per week te bouwen definitief is opgegeven. Het plan om de 10.000 te halen is voorlopig helemaal achter de horizon verdwenen.
"We maken elke week veel vooruitgang bij het fixen van de bottlenecks rond Model 3 maar de aard van de uitdagingen bij de productie bij het snel opvoeren zoals dit maakt het moeilijk om te voorspellen hoe lang het precies zal duren voordat we al die bottlenecks uit de weg hebben geruimd en wanneer er nieuwe zullen opduiken," aldus Tesla in het kwartaalbericht. Tesla deelde eerder al mee dat er sinds de lancering van het nieuwe model pas 260 van waren gebouwd terwijl de lat eind september op 1.500 lag.

Daarbij komt nog dat de arbeidsonrust bij de fabriek in Fremont verder toeneemt. De machtige autovakbond United Auto Workers, die er bij Tesla nog steeds niet officieel inkomt, heeft een rechtszaak aangespannen namens de 400 werknemers die na recente beoordelingsgesprekken zijn ontslagen. Bovendien zijn er officiële klachten ingediend over de slechte werkomstandigheden die door de betreffende autoriteiten worden onderzocht.