Die groei komt dan vooral van nieuwe mobiliteitsdiensten rond de auto zelf, zoals autodelen, connectiviteit of mobiliteitsapp’s, maar ook van elektrische auto’s en voertuigen met andere alternatieve aandrijving. Over een jaar of twaalf zullen de nieuwe diensten al rond een kwart van de totale omzet van de branche uitmaken terwijl dat nu nog net één procent is.

Gouden toekomst

Dat zegt de Europese tak van adviesbureau McKinsey in een nieuw onderzoek. "De auto-industrie gaat een gouden toekomst tegemoet mits ze maar inspelen op de veranderingen die de zaken nu dreigen te verstoren. De autobedrijven kunnen alle vereiste competenties opbouwen en ook de daarvoor vereiste investeringen zelf opbrengen om zo op alle terreinen in de voorhoede te spelen. Beslissend wordt daarbij de capaciteit om de partnerschappen goed te managen," zegt Andreas Tschiesner van McKinsey.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding