Japanners omarmen diesel wél

Staat diesel overal in Europa sterk onder druk door het VW-schandaal maar ook door de voortdurende overheidsmaatregelen tegen dieselauto’s of het dreigen daarmee, de Japanners omarmen de voor hen nog redelijk nieuwe autobrandstof.

Bij Mercedes-Benz ligt het aandeel diesel bij de in Japan verkochte auto’s inmiddels al boven de 30 procent terwijl van de eerste generatie Mazda CX-5 al snel 9 op de 10 verkochte exemplaren een dieselmotor had.

Diesel bestaat vanzelfsprekend ook in Japan al langer voor vrachtwagens maar bij personenauto’s moest het land van de rijzende zon er tot enkele jaren geleden niets van hebben. De nieuwste, zuinige versies hebben diesel echter in korte tijd erg populair gemaakt. De brandstof staat bekend als ‘clean diesel’ en sluit zo uitstekend aan bij het groene imago dat de Japanners koesteren. "Vroeger hadden we er hoogstens bij de ML of G-klasse een paar met een dieselmotor maar nu ligt het aandeel diesel over het hele gamma al op 30 procent," zegt Toshio Suda, directeur van de grootste Mercedes-dealer in Tokyo tegen het Duitse vakblad Automobil Production. Ook BMW meldt een gestage toename van de verkoop van dieselauto’s.

Openbaar excuus 

VW acht de Japanse markt, nog altijd één van de grootste voor personenauto’s ter wereld, zelfs zo belangrijk dat het openlijk excuus heeft aangeboden voor dieselgate om maar te voorkomen dat het de slag zou missen. "We gaan al onze dieselmodellen ook naar Japan brengen, te beginnen met de Passat en de Tiguan," verzekert Till Scheer, directeur van VW in dat land. De grote Japanse merken als Toyota, Honda of Suzuki blijven echter voorlopig met een grote boog om diesel heenlopen en bieden de brandstof alleen voor hun vrachtauto’s en bussen aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Japanners omarmen diesel wél - Automobielmanagement.nl

Japanners omarmen diesel wél

Staat diesel overal in Europa sterk onder druk door het VW-schandaal maar ook door de voortdurende overheidsmaatregelen tegen dieselauto’s of het dreigen daarmee, de Japanners omarmen de voor hen nog redelijk nieuwe autobrandstof.

Bij Mercedes-Benz ligt het aandeel diesel bij de in Japan verkochte auto’s inmiddels al boven de 30 procent terwijl van de eerste generatie Mazda CX-5 al snel 9 op de 10 verkochte exemplaren een dieselmotor had.

Diesel bestaat vanzelfsprekend ook in Japan al langer voor vrachtwagens maar bij personenauto’s moest het land van de rijzende zon er tot enkele jaren geleden niets van hebben. De nieuwste, zuinige versies hebben diesel echter in korte tijd erg populair gemaakt. De brandstof staat bekend als ‘clean diesel’ en sluit zo uitstekend aan bij het groene imago dat de Japanners koesteren. "Vroeger hadden we er hoogstens bij de ML of G-klasse een paar met een dieselmotor maar nu ligt het aandeel diesel over het hele gamma al op 30 procent," zegt Toshio Suda, directeur van de grootste Mercedes-dealer in Tokyo tegen het Duitse vakblad Automobil Production. Ook BMW meldt een gestage toename van de verkoop van dieselauto’s.

Openbaar excuus 

VW acht de Japanse markt, nog altijd één van de grootste voor personenauto’s ter wereld, zelfs zo belangrijk dat het openlijk excuus heeft aangeboden voor dieselgate om maar te voorkomen dat het de slag zou missen. "We gaan al onze dieselmodellen ook naar Japan brengen, te beginnen met de Passat en de Tiguan," verzekert Till Scheer, directeur van VW in dat land. De grote Japanse merken als Toyota, Honda of Suzuki blijven echter voorlopig met een grote boog om diesel heenlopen en bieden de brandstof alleen voor hun vrachtauto’s en bussen aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding