De top van Volkswagen hield op zondag 20 september van dat jaar een crisismeeting nadat technici binnen het bedrijf hadden verklaard dat sjoemelsoftware niet alleen was toegepast in de 482.000 auto’s waar de Amerikaanse autoriteiten een dag of wat eerder over hadden bericht maar in nog eens miljoenen auto’s, zowel in de VS als in Europa en elders in de wereld. Uitkomst van het overleg was om eerst bondskanselier Angela Merkel persoonlijk te informeren voordat het bericht naar buiten zou worden gebracht, schrijft Der Spiegel. Omdat het de toenmalige CEO Martin Winterkorn niet lukte Merkel op de volgende maandag te bereiken, gaf hij de informatie door aan de baas van de verkeersdienst Ekhard Zinke en aan minister Alexander Dobrindt van transport. Pas de volgende dag, dinsdag 22 september, lichtte Volkswagen de beurs in dat het om 11 miljoen auto’s ging, met een forse koersduikeling als gevolg.

Voorkennis

Het BaFin denkt nu dat er ergens op die maandag is gehandeld met voorkennis, zonder daarbij namen te noemen. "We kijken naar deze gang van zaken met het oog op het mogelijk onbevoegd doorgeven van insider informatie," zegt een woordvoerder van de financiële waakhond. Het doorgeven van dergelijke informatie kan strafbaar zijn terwijl op handelen met insider informatie een gevangenisstraf tot vijf jaar staat.