Nissan had te weinig eindinspecteurs

Nissan heeft bij besparingen op het personeel niet voldoende in de gaten gehad dat er dan ook te weinig mensen zouden overblijven om de eindinspectie van haar auto’s uit te voeren. Dat heeft geleid tot het tekort aan bevoegde inspecteurs waardoor Nissan 1,2 miljoen auto’s moest terugroepen en de productie tijdelijk stil moest zetten.

Nissan had te weinig eindinspecteurs

De problemen rond de eindinspectie bestonden in één van de Japanse fabrieken van Nissan, die in Tochigi, vermoedelijk al sinds 1979 terwijl ze in andere vestigingen begin jaren negentig zijn opgedoken, heeft Nissan in een overzicht van het inspectieschandaal verklaard. "Het verminderen van het aantal personeelsleden werd voor elke fabriek als geheel ingevoerd waarbij er niet op is gelet om te zorgen voor voldoende eindinspecteurs." Het gevolg was dat die eindinspectie in veel gevallen werd gedaan door mensen die daartoe niet bevoegd waren.

Om de problemen op te lossen, gaat Nissan nu 20 procent meer van dat soort functionarissen aanstellen. Het terugroepen en de bijkomende problemen kosten de Japanse autobouwer zeker 220 miljoen dollar. Naar aanleiding daarvan heeft Nissan de winstverwachting voor het lopende boekjaar 2017/18 ook teruggedraaid.

Nissan had te weinig eindinspecteurs - Automobielmanagement.nl

Nissan had te weinig eindinspecteurs

Nissan heeft bij besparingen op het personeel niet voldoende in de gaten gehad dat er dan ook te weinig mensen zouden overblijven om de eindinspectie van haar auto’s uit te voeren. Dat heeft geleid tot het tekort aan bevoegde inspecteurs waardoor Nissan 1,2 miljoen auto’s moest terugroepen en de productie tijdelijk stil moest zetten.

Nissan had te weinig eindinspecteurs

De problemen rond de eindinspectie bestonden in één van de Japanse fabrieken van Nissan, die in Tochigi, vermoedelijk al sinds 1979 terwijl ze in andere vestigingen begin jaren negentig zijn opgedoken, heeft Nissan in een overzicht van het inspectieschandaal verklaard. "Het verminderen van het aantal personeelsleden werd voor elke fabriek als geheel ingevoerd waarbij er niet op is gelet om te zorgen voor voldoende eindinspecteurs." Het gevolg was dat die eindinspectie in veel gevallen werd gedaan door mensen die daartoe niet bevoegd waren.

Om de problemen op te lossen, gaat Nissan nu 20 procent meer van dat soort functionarissen aanstellen. Het terugroepen en de bijkomende problemen kosten de Japanse autobouwer zeker 220 miljoen dollar. Naar aanleiding daarvan heeft Nissan de winstverwachting voor het lopende boekjaar 2017/18 ook teruggedraaid.