Je leidt de aandacht af! Dat althans is het antwoord van Elon Musk, de ‘flamboyante’ en in ieder geval schatrijke CEO en grootaandeelhouder van Tesla. Hij kondigt rustig met veel bombarie in een zaal voor juichende toehoorders met luide rockmuziek een nieuwe supersnelle supercar en een spectaculaire elektrische vrachtwagen aan. Niets vertraging bij Model 3, niets aanhoudende klachten over de Autopilot, niets techneuten die de deur bij Tesla achter zich dicht trekken, we brengen nieuwe dingen uit waar de wereld stil van wordt.

De Roadster, zoals de supercar gaat heten, zou met nieuwe superbatterijen een bereik van zeg maar 1.000 kilometer krijgen. De sportwagen moet in 2020 op de markt komen en dan minstens 200.000 dollar kosten. De spectaculair vormgegeven vrachtwagen, waar de chauffeur in het midden zit, komt op 800 kilometer en kan ook in een half uur voor nog eens 700 kilometer bijladen. Die vrachtwagen met vier elektrische motoren zou in 2019 op de weg moeten komen, luidt de nieuwe belofte van Musk. Hij denkt dat zijn product in aanschafprijs weliswaar duurder zal zijn dan de concurrentie maar dat de voor transporteurs belangrijke gebruikskosten veel lager zullen liggen. ‘’Het is straks economische zelfmoord om een andere vrachtwagen te gebruiken dan die van ons,” aldus de altijd grootsprakige Zuid-Afrikaan. Wie zo’n Semi wil, kan hem nu al bestellen maar moet wel 5.000 dollar aanbetalen.

"Volstrekte onzin allemaal,", zegt Bob Lutz, een autogoeroe die jarenlang de op één na hoogste man was bij General Motors. ‘’Tesla verliest de slag, het zal verdwijnen. Ze hebben geen geheime wapens. Ze gebruiken precies dezelfde lithium-ion batterijen die we allemaal gebruiken. Het is afgelopen met ze." Amerikaanse collega’s beschuldigen Musk er van ‘van de ene op de andere ijsschots te springen’. ‘’De risico’s voor het bedrijf zijn groot, niet in het minst doordat de concurrentie snel inhaalt met elektrische auto’s,” zegt analist Colin Langan. "Het is een gewoonte van Tesla om de aandacht te verschuiven wanneer het problemen heeft," voegt collega Michelle Krebs van Cox Automotive’s Trader er aan toe. "Met charisma kan je veel bereiken, en Elon zet dat aspect van zijn persoonlijkheid maximaal in. Maar met charisma alleen kan je de rekeningen niet betalen."

Musk moet zijn aandacht immers nu al te veel verdelen tussen de auto’s zelf, de bestaande en vooral de nieuwe batterijenfabrieken, grote problemen met het personeel en zijn andere speeltje, de fabricage van zonnecellen. Dat hij er net 400 goed-opgeleide werknemers uit heeft gegooid omdat ze het bij het beoordelingsgesprek niet redden, maakt de problemen en bottlenecks alleen maar erger. Personeel dat in dienst is gebleven, loopt ook nog eens in de rij naar de rechter om te klagen over seksuele intimidatie, discriminatie op grond van sekse, ras, leeftijd en seksuele voorkeur. Bij dat alles zouden nu dan een supercar en vooral een stap in de wereld van de trucks bijkomen. Het algemene advies is dan ook om eerst eens de problemen met Model 3 op te lossen. Daar heeft Tesla al meer dan 400.000 bestellingen uit de hele wereld voor kunnen boeken, maar met het huidige productietempo zou het meer dan tien jaar duren om al die auto’s te leveren.