DAF opent nieuwe cabinelakstraat in Westerlo

De Belgische vice-eerste minister Kris Peeters en PACCAR executive chairman Mark Pigott hebben afgelopen week de volledig nieuwe cabinelakstraat van het bedrijf in Westerlo geopend.

De nieuwe lakstraat vertegenwoordigt een investering van 100 miljoen euro en zet nieuwe normen op het gebied van kwaliteit, efficiëntie en milieuvriendelijkheid. DAF opende zijn fabriek in Westerlo in 1966 en produceert er – behalve toonaangevende cabines – ook zijn zeer efficiënte assen. DAF Vlaanderen behoort tot de grootste bedrijven in België. De ongeveer 2.600 toegewijde werknemers produceren er cabines en assen voor de middelzware en zware trucks. 

Capaciteit groeit met 50 procent

De nieuwe lakstraat is 144 meter lang, 58 meter breed en 26 meter hoog en is in staat om 3.000 verschillende kleuren te spuiten waaruit klanten kunnen kiezen. De capaciteit van de nieuwe fabriek bedraagt 300 cabines per dag ofwel 70.000 per jaar. Dat betekent een groei van 50% ten opzichte van de huidige lakstraat. De toename in capaciteit zal het voor DAF mogelijk maken in de toekomst verder te groeien in Europa en in de rest van de wereld.  

Meest moderne in zijn soort

De nieuwe cabinelakstraat behoort tot de meest moderne in de wereld. De fabriek werd gebouwd in samenwerking met de leveranciers Cordeel, Eissenmann en Dürr, leiders op het gebied van het realiseren van automotive lakstraten. De ‘spuitbellen’ van de ultramoderne lakrobots draaien met een snelheid tot 50.000 t/min. om de allerhoogste kwaliteit te leveren tegen een zo laag mogelijk verbruik van lak.

Tal van innovatieve oplossingen wordt toegepast, waaronder een speciale methode om de onvermijdelijke ‘overspray’ tijdens het spuiten van de cabines te verminderen en op te vangen. Ook worden de nieuwste technologieën gebruikt om de lucht te reinigen die de spuitcabines verlaat. De warmte die hierbij vrijkomt, wordt teruggewonnen en hergebruikt voor het opwarmen van de baden in de voorbehandeling.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

DAF opent nieuwe cabinelakstraat in Westerlo - Automobielmanagement.nl

DAF opent nieuwe cabinelakstraat in Westerlo

De Belgische vice-eerste minister Kris Peeters en PACCAR executive chairman Mark Pigott hebben afgelopen week de volledig nieuwe cabinelakstraat van het bedrijf in Westerlo geopend.

De nieuwe lakstraat vertegenwoordigt een investering van 100 miljoen euro en zet nieuwe normen op het gebied van kwaliteit, efficiëntie en milieuvriendelijkheid. DAF opende zijn fabriek in Westerlo in 1966 en produceert er – behalve toonaangevende cabines – ook zijn zeer efficiënte assen. DAF Vlaanderen behoort tot de grootste bedrijven in België. De ongeveer 2.600 toegewijde werknemers produceren er cabines en assen voor de middelzware en zware trucks. 

Capaciteit groeit met 50 procent

De nieuwe lakstraat is 144 meter lang, 58 meter breed en 26 meter hoog en is in staat om 3.000 verschillende kleuren te spuiten waaruit klanten kunnen kiezen. De capaciteit van de nieuwe fabriek bedraagt 300 cabines per dag ofwel 70.000 per jaar. Dat betekent een groei van 50% ten opzichte van de huidige lakstraat. De toename in capaciteit zal het voor DAF mogelijk maken in de toekomst verder te groeien in Europa en in de rest van de wereld.  

Meest moderne in zijn soort

De nieuwe cabinelakstraat behoort tot de meest moderne in de wereld. De fabriek werd gebouwd in samenwerking met de leveranciers Cordeel, Eissenmann en Dürr, leiders op het gebied van het realiseren van automotive lakstraten. De ‘spuitbellen’ van de ultramoderne lakrobots draaien met een snelheid tot 50.000 t/min. om de allerhoogste kwaliteit te leveren tegen een zo laag mogelijk verbruik van lak.

Tal van innovatieve oplossingen wordt toegepast, waaronder een speciale methode om de onvermijdelijke ‘overspray’ tijdens het spuiten van de cabines te verminderen en op te vangen. Ook worden de nieuwste technologieën gebruikt om de lucht te reinigen die de spuitcabines verlaat. De warmte die hierbij vrijkomt, wordt teruggewonnen en hergebruikt voor het opwarmen van de baden in de voorbehandeling.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding