Koreanen lijden onder invoerstop Opel

Dat Opel onder de nieuwe leiding van PSA de invoer van auto’s uit andere werelddelen drastisch wil beperken, staat wel in de onlangs onthulde toekomstplannen maar is weinig opgemerkt. Althans in Europa, want in Zuid-Korea is de mededeling zwaar aangekomen.

General Motors Korea levert nu jaarlijks tussen de 120.000 en 130.000 auto’s aan de voormalige Europese zustertak Opel/Vauxhall. Daarbij gaat het onder meer om de Mokka, die in Zuid-Korea zelf wordt verkocht als Chevrolet, en de Karl die zowel als ‘hele auto’ en als assemblage-kit naar Europa wordt verscheept.

Opel wil de totale invoer echter in 2020 met zeker 200.000 stuks reduceren dus dat zou betekenen dat de hele toestroom uit de Koreaanse fabrieken van GM niet meer nodig is. Daarmee is er voor zo’n dertig procent van de productie geen bestemming meer. De Koreaanse vakbonden, die vooral bekend staan van hun vele stakingen bij de nationale autofabrikant Hyundai/Kia, vrezen voor de gevolgen en zijn inmiddels al in het geweer gekomen met petities aan GM en de overheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Koreanen lijden onder invoerstop Opel - Automobielmanagement.nl

Koreanen lijden onder invoerstop Opel

Dat Opel onder de nieuwe leiding van PSA de invoer van auto’s uit andere werelddelen drastisch wil beperken, staat wel in de onlangs onthulde toekomstplannen maar is weinig opgemerkt. Althans in Europa, want in Zuid-Korea is de mededeling zwaar aangekomen.

General Motors Korea levert nu jaarlijks tussen de 120.000 en 130.000 auto’s aan de voormalige Europese zustertak Opel/Vauxhall. Daarbij gaat het onder meer om de Mokka, die in Zuid-Korea zelf wordt verkocht als Chevrolet, en de Karl die zowel als ‘hele auto’ en als assemblage-kit naar Europa wordt verscheept.

Opel wil de totale invoer echter in 2020 met zeker 200.000 stuks reduceren dus dat zou betekenen dat de hele toestroom uit de Koreaanse fabrieken van GM niet meer nodig is. Daarmee is er voor zo’n dertig procent van de productie geen bestemming meer. De Koreaanse vakbonden, die vooral bekend staan van hun vele stakingen bij de nationale autofabrikant Hyundai/Kia, vrezen voor de gevolgen en zijn inmiddels al in het geweer gekomen met petities aan GM en de overheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding