Die mededeling van directeur Alain Visser van Lynk & Co is bevestigd door zowel Volvo als door Lynk & Co dat net als Volvo tot het Chinese Geely behoort. "Volvo bevestigt dat de mogelijkheid wordt onderzocht om de auto’s in Gent te laten bouwen", aldus een woordvoerder van Volvo Gent. Ook Lynk zelf bevestigde dat er naar de inzet van de Belgische fabriek wordt gekeken.

Lynk & Co lanceerde deze week de ‘01′, een SUV, in China. "De snelst verkopende auto ter wereld", klonk het daarbij. De wagen ging een tiental dagen geleden online in voorverkoop waarbij er in 2,17 minuten al 6.000 waren besteld. "Europa, de volgende halte", deelde Lynk daarbij mee. De eerste modellen die nu verkocht worden, hebben een benzinemotor van Volvo. "Wanneer de productie voor Europa begint, zullen nieuwe elektrische motoren standaard zijn, met meer technologie en connectiviteit", aldus Lynk in het persbericht.

Het eerste model van Lynk & Co is gebaseerd op hetzelfde CMA-platform dat ook wordt toegepast voor de Volvo XC40 die momenteel in Gent van de band rolt. Die Lynx-en worden momenteel alleen in China gebouwd maar Geely overweegt om ze ook in Gent te laten vervaardigen. Geely lijkt zelfs plannen om het merk in zowel Gent als in de Amerikaanse Volvofabriek te produceren in de ijskast gezet te hebben en de blik nu uitsluitend op België gericht te hebben. Het omgekeerde is overigens gebeurd met Volvo dat eerst alleen in Europa werd gemaakt maar nu ook uit Chinese fabrieken komt.