Oud-Audi baas moet toeleverancier ZF recht trekken

De 71-jarige Franz-Josef Paefgen, die van 1997 tot 2002 aan het hoofd stond van Audi maar toen werd gewipt door de toenmalige VW-baas Ferdinand Piëch, moet proberen weer rust te brengen bij ZF in Friedrichshafen, de op twee na grootste toeleveraar aan de auto-industrie ter wereld.

Paefgen is gekozen tot voorzitter van de Raad van Commissarissen bij ZF en moet in die rol proberen CEO Stefan Sommer zien te bewegen om vrijwillig op te stappen.

ZF is vooral sterk in aandrijving- en chassistechnologie maar werpt zich ook op de nieuwere technologieën rond elektrische auto’s en autonoom rijden. Het Duitse bedrijf telt 230 locaties in 40 landen waar rond de 137.000 mensen werken. Vorig jaar haalde ZF een omzet van 35,2 miljard euro.

De voornaamste aandeelhouder, de aan de gemeente Friedrichshafen verbonden Zeppelin Stichting en haar voornaamste vertegenwoordiger in de raad Oberbürgermeister Andreas Brand hebben echter geen vertrouwen meer in de expansiedrift van de CEO. Die zou daarom het veld moeten ruimen.

Duitse media noemen als mogelijke opvolger onder meer Karl Thomas Neumann, voormalige directeur van Opel die is opgestapt na de overname van dat bedrijf door PSA. Paefgen: ‘’Ik hoop dat ik de gemoederen bij ZF een beetje kan kalmeren.”

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Oud-Audi baas moet toeleverancier ZF recht trekken - Automobielmanagement.nl

Oud-Audi baas moet toeleverancier ZF recht trekken

De 71-jarige Franz-Josef Paefgen, die van 1997 tot 2002 aan het hoofd stond van Audi maar toen werd gewipt door de toenmalige VW-baas Ferdinand Piëch, moet proberen weer rust te brengen bij ZF in Friedrichshafen, de op twee na grootste toeleveraar aan de auto-industrie ter wereld.

Paefgen is gekozen tot voorzitter van de Raad van Commissarissen bij ZF en moet in die rol proberen CEO Stefan Sommer zien te bewegen om vrijwillig op te stappen.

ZF is vooral sterk in aandrijving- en chassistechnologie maar werpt zich ook op de nieuwere technologieën rond elektrische auto’s en autonoom rijden. Het Duitse bedrijf telt 230 locaties in 40 landen waar rond de 137.000 mensen werken. Vorig jaar haalde ZF een omzet van 35,2 miljard euro.

De voornaamste aandeelhouder, de aan de gemeente Friedrichshafen verbonden Zeppelin Stichting en haar voornaamste vertegenwoordiger in de raad Oberbürgermeister Andreas Brand hebben echter geen vertrouwen meer in de expansiedrift van de CEO. Die zou daarom het veld moeten ruimen.

Duitse media noemen als mogelijke opvolger onder meer Karl Thomas Neumann, voormalige directeur van Opel die is opgestapt na de overname van dat bedrijf door PSA. Paefgen: ‘’Ik hoop dat ik de gemoederen bij ZF een beetje kan kalmeren.”

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding