"We kopen al onderdelen van Hyundai, we zijn nu aan het kijken of we het misschien ook over andere onderwerpen eens kunnen worden, met name voor de ontwikkeling van transmissies en waterstof," aldus Marchionne. "Op dit moment kunnen we er niets meer over zeggen," voegde hij er aan toe.

Marchionne is de laatste jaren van zijn loopbaan – hij gaat begin 2019 met pensioen – voortdurend aan het hengelen naar partners, het liefst voor een fusie maar als dat niet lukt om mee samen te werken. Zijn idee is dat autobedrijven als FCA op zichzelf te klein zijn om zelf de enorme investeringen op te hoesten voor nieuwe ontwikkelingen als elektrische auto’s of autonoom rijden. Tot nu toe hebben die pogingen echter weinig opgeleverd. Marchionne ving in 2015 openlijk bot bij General Motors en kreeg geen gehoor op zijn toenaderingspogingen naar de Volkswagen Groep. Een soortgelijk aanzoek van de kant van het Chinese Great Wall Motors wees hij echter zelf van de hand.

Tegelijk zet Marchionne wel allerlei delen van zijn bedrijf op eigen benen. Nadat dat eerst is gebeurd met Ferrari en de tractorenfabrikant CNH Industrial zijn nu de onderdelenfabrikant Magneti Marelli en robotmaker Comau aan de beurt. "Wat we precies met die activiteiten gaan doen is nog niet beslist," aldus Marchionne. Hij wil de beide transacties echter wel voor eind volgend jaar af kunnen ronden. Tegelijk zijn er aanhoudende geruchten dat ook Maserati of Alfa Romeo zelfstandig bedrijf worden of in ieder geval te koop zouden staan maar die verhalen drukte de topman opnieuw de kop in.