Roland Berger: Omzetcijfers toeleveranciers stijgen, maar worden bedreigd

De omzetcijfers van toeleveranciers in de auto-industrie groeien wereldwijd sterk, maar worden tegelijkertijd bedreigd door enkele megatrends (autodelen, mobiliteit, autonoom rijden, digitalisering en elektrificatie).

Roland Berger: Omzetcijfers toeleveranciers stijgen, maar worden bedreigd

Dat concluderen managementconsultant Roland Berger en financieel adviseur/asset-manager Lazard in de wereldwijde Automotive Supplier Studie 2018. Uit gesprekken met 650 leveranciers wereldwijd concluderen de auteurs dat de leveranciers hun bestaande verdienmodellen zullen moeten aanpassen onder druk van de eerdergenoemde trends, om zo op veranderende ‘winstpools’ in te kunnen spelen.

Groei zet door maar zwakt af

Uit de rondgang komt verder naar voren dat de omzetgroei in deze markt naar verwachting 3% bedraagt ten opzichte van 2016; met een gemiddelde EBIT-marge van ongeveer 7,3% blijven de winstcijfers op niveau. "Tegenover recordcijfers qua volume staan dalende groeicijfers in regio’s als Noord-Amerika, waarbij de light vehicle-productie mogelijk daalt met 3% naar 17,4 miljoen eenheden in 2017. Voor 2018 verwacht men een afvlakkende groei bij verdere omzetgroei met stabiele EBIT-marges. Dit tamelijk positieve sentiment zien we terug bij leveranciers die een waardeniveau boven hun langetermijngemiddelde hanteren," zegt Christof Söndermann, director bij Lazard. "Feit is dat vier megatrends in de auto-industrie zorgen voor onrust in alle leveranciersdomeinen."

Megatrends

De vier megatrends in de auto-industrie:
– Nieuwe mobiliteitsverdienmodellen (zoals rijden-op-afroep en autodelen), hebben grote invloed op auto-eigenaarschap, persoonlijke mobiliteit en goederenlogistiek;
– De tijdlijn voor autonoom rijden (op niveau 4/5, respectievelijk volledig autonoom en mind-off) wordt steeds korter doordat nieuwe economie, wet- en regelgeving en technologie op hun plek vallen;
– Kunstmatige intelligentie biedt als technologie eindeloze mogelijkheden: daarnaast bereikt connectiviteitstechnologie allerlei mainstream-toepassingen in deze industrie;
– Elektrificatietechnologie ontwikkelt zich snel. Daardoor ontstaat momentum bij wet- en regelgevers en OEM’s voor diezelfde elektrificatie.

Terwijl met deze trends in de auto-industrie de ‘end-game’ onvermijdelijk lijkt, kent de transitieperiode een hoge mate van onzekerheid. Toeleveranciers moeten zich gaan voorbereiden op vijf onderscheidende veranderingen:
– langzame groei
– versnelde technologische veranderingen
– software als essentiële differentiator
– hardware als een commodity
– druk op de waardering voor leveranciers

"Door technologische verschuivingen moeten leveranciers substantieel investeren in oude én nieuwe technologie, terwijl de nieuwe technologie-investeringen onzeker zijn," zegt René Seyger, Senior Partner bij Roland Berger. "Marges en waardering in gecommodificeerde terreinen komen onder druk te staan. Tegelijkertijd bieden elektrificatie en digitalisering kansen voor nieuwe verdienmodellen."

Strategie

Tegen deze achtergrond hebben de auteurs van Roland Berger en Lazard een serie relevante vragen opgesteld die leveranciers in overweging kunnen nemen voor het herijken van hun strategie: Wat is de impact van de megatrends in de auto-industrie? Welke producten blijven groeien? Welke nieuwe segmenten passen goed in het huidige model? Is een ramp-down-strategie of juist een last-man-standing-strategie de beste route voor bepaalde segmenten? "Grondige kennis van trends is cruciaal voor elke leverancier", zegt Söndermann. "Het huidige verdienmodel, dat negatieve kostenimpact wil compenseren met volumegroei, is niet langer houdbaar."

Essentieel: openheid, snelle flexibiliteit en innovatie

Mogelijke gevolgen zijn desinvestering en diversificatie in nieuwe groeigebieden die in M&A- activiteiten in de sector in 2017 zichtbaar zijn. Het wordt steeds belangrijker innovatieve partnerships te vormen, en de factor tijd speelt een grote rol: veel partnerships in de sector zijn immers al gesloten. "Druk op leveranciers ontstaat ook bij OEM’s; hun verdienmodellen zijn op dezelfde manier onderhevig aan disruptie, door dezelfde megatrends," zegt Michael Schmidt, director bij Lazard. "Niet alleen kijken beide groepen naar dezelfde potentiële partners en M&A-doelen op de nieuwe groeiterreinen van shared mobility, autonoom rijden, digitalisering en elektrificatie. Daarnaast valt nog te bezien hoe de distributie van de waardeketen en de diepte van verticale integratie uitvallen."

Volgens de studie biedt de disruptie een unieke mogelijkheid voor traditionele leveranciers om over te stappen van uitsluitend verkoop van hardware naar verkoop van features en diensten. "Deze stap vraagt wel om nieuwe competenties en vaardigheden: een open blik, snelheid en flexibiliteit, nieuwe manieren om te innoveren en partnerships met nieuwe spelers," zegt Casper Veenman, Principal bij Roland Berger.

Roland Berger: Omzetcijfers toeleveranciers stijgen, maar worden bedreigd - Automobielmanagement.nl

Roland Berger: Omzetcijfers toeleveranciers stijgen, maar worden bedreigd

De omzetcijfers van toeleveranciers in de auto-industrie groeien wereldwijd sterk, maar worden tegelijkertijd bedreigd door enkele megatrends (autodelen, mobiliteit, autonoom rijden, digitalisering en elektrificatie).

Roland Berger: Omzetcijfers toeleveranciers stijgen, maar worden bedreigd

Dat concluderen managementconsultant Roland Berger en financieel adviseur/asset-manager Lazard in de wereldwijde Automotive Supplier Studie 2018. Uit gesprekken met 650 leveranciers wereldwijd concluderen de auteurs dat de leveranciers hun bestaande verdienmodellen zullen moeten aanpassen onder druk van de eerdergenoemde trends, om zo op veranderende ‘winstpools’ in te kunnen spelen.

Groei zet door maar zwakt af

Uit de rondgang komt verder naar voren dat de omzetgroei in deze markt naar verwachting 3% bedraagt ten opzichte van 2016; met een gemiddelde EBIT-marge van ongeveer 7,3% blijven de winstcijfers op niveau. "Tegenover recordcijfers qua volume staan dalende groeicijfers in regio’s als Noord-Amerika, waarbij de light vehicle-productie mogelijk daalt met 3% naar 17,4 miljoen eenheden in 2017. Voor 2018 verwacht men een afvlakkende groei bij verdere omzetgroei met stabiele EBIT-marges. Dit tamelijk positieve sentiment zien we terug bij leveranciers die een waardeniveau boven hun langetermijngemiddelde hanteren," zegt Christof Söndermann, director bij Lazard. "Feit is dat vier megatrends in de auto-industrie zorgen voor onrust in alle leveranciersdomeinen."

Megatrends

De vier megatrends in de auto-industrie:
– Nieuwe mobiliteitsverdienmodellen (zoals rijden-op-afroep en autodelen), hebben grote invloed op auto-eigenaarschap, persoonlijke mobiliteit en goederenlogistiek;
– De tijdlijn voor autonoom rijden (op niveau 4/5, respectievelijk volledig autonoom en mind-off) wordt steeds korter doordat nieuwe economie, wet- en regelgeving en technologie op hun plek vallen;
– Kunstmatige intelligentie biedt als technologie eindeloze mogelijkheden: daarnaast bereikt connectiviteitstechnologie allerlei mainstream-toepassingen in deze industrie;
– Elektrificatietechnologie ontwikkelt zich snel. Daardoor ontstaat momentum bij wet- en regelgevers en OEM’s voor diezelfde elektrificatie.

Terwijl met deze trends in de auto-industrie de ‘end-game’ onvermijdelijk lijkt, kent de transitieperiode een hoge mate van onzekerheid. Toeleveranciers moeten zich gaan voorbereiden op vijf onderscheidende veranderingen:
– langzame groei
– versnelde technologische veranderingen
– software als essentiële differentiator
– hardware als een commodity
– druk op de waardering voor leveranciers

"Door technologische verschuivingen moeten leveranciers substantieel investeren in oude én nieuwe technologie, terwijl de nieuwe technologie-investeringen onzeker zijn," zegt René Seyger, Senior Partner bij Roland Berger. "Marges en waardering in gecommodificeerde terreinen komen onder druk te staan. Tegelijkertijd bieden elektrificatie en digitalisering kansen voor nieuwe verdienmodellen."

Strategie

Tegen deze achtergrond hebben de auteurs van Roland Berger en Lazard een serie relevante vragen opgesteld die leveranciers in overweging kunnen nemen voor het herijken van hun strategie: Wat is de impact van de megatrends in de auto-industrie? Welke producten blijven groeien? Welke nieuwe segmenten passen goed in het huidige model? Is een ramp-down-strategie of juist een last-man-standing-strategie de beste route voor bepaalde segmenten? "Grondige kennis van trends is cruciaal voor elke leverancier", zegt Söndermann. "Het huidige verdienmodel, dat negatieve kostenimpact wil compenseren met volumegroei, is niet langer houdbaar."

Essentieel: openheid, snelle flexibiliteit en innovatie

Mogelijke gevolgen zijn desinvestering en diversificatie in nieuwe groeigebieden die in M&A- activiteiten in de sector in 2017 zichtbaar zijn. Het wordt steeds belangrijker innovatieve partnerships te vormen, en de factor tijd speelt een grote rol: veel partnerships in de sector zijn immers al gesloten. "Druk op leveranciers ontstaat ook bij OEM’s; hun verdienmodellen zijn op dezelfde manier onderhevig aan disruptie, door dezelfde megatrends," zegt Michael Schmidt, director bij Lazard. "Niet alleen kijken beide groepen naar dezelfde potentiële partners en M&A-doelen op de nieuwe groeiterreinen van shared mobility, autonoom rijden, digitalisering en elektrificatie. Daarnaast valt nog te bezien hoe de distributie van de waardeketen en de diepte van verticale integratie uitvallen."

Volgens de studie biedt de disruptie een unieke mogelijkheid voor traditionele leveranciers om over te stappen van uitsluitend verkoop van hardware naar verkoop van features en diensten. "Deze stap vraagt wel om nieuwe competenties en vaardigheden: een open blik, snelheid en flexibiliteit, nieuwe manieren om te innoveren en partnerships met nieuwe spelers," zegt Casper Veenman, Principal bij Roland Berger.