Ook Duitser laat EV-premie liggen

Duitse autokopers lijken, net als die in Vlaanderen, weinig belangstelling te hebben om met subsidie een elektrische auto te kopen.

In de anderhalf jaar sinds de E-premie is ingevoerd zijn er in Duitsland pas 46.897 aanvragen ingediend, meldt het Bundesambts für Wirtschaf und Ausfuhrkontrolle BAFA dat de regeling uitvoert. Pas in de laatste drie maanden van afgelopen jaar is het aantal aanvragen voor het eerst boven de 4.000 per maand uitgekomen. Ter vergelijking: maandelijks worden er in Duitsland tussen de 275.000 en 300.000 nieuwe personenauto’s verkocht.

Door die geringe belangstelling wordt het beschikbare budget bij lange na niet gebruikt. "We hebben voor deze regeling 600 miljoen euro ter beschikking, waarvan tot op heden pas 65 miljoen euro is uitgekeerd," zegt bestuursvoorzitter Andreas Obersteller van BAFA. Duitse autokopers kunnen een premie krijgen van 1.500 euro voor een hybride auto en van 2.000 euro voor een volledig elektrisch model. De fabrikant moet daar dan minstens eenzelfde bedrag bovenop leggen, hebben de autobedrijven destijds met de regering afgesproken. De regeling blijft voorshands tot begin 2019 bestaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ook Duitser laat EV-premie liggen - Automobielmanagement.nl

Ook Duitser laat EV-premie liggen

Duitse autokopers lijken, net als die in Vlaanderen, weinig belangstelling te hebben om met subsidie een elektrische auto te kopen.

In de anderhalf jaar sinds de E-premie is ingevoerd zijn er in Duitsland pas 46.897 aanvragen ingediend, meldt het Bundesambts für Wirtschaf und Ausfuhrkontrolle BAFA dat de regeling uitvoert. Pas in de laatste drie maanden van afgelopen jaar is het aantal aanvragen voor het eerst boven de 4.000 per maand uitgekomen. Ter vergelijking: maandelijks worden er in Duitsland tussen de 275.000 en 300.000 nieuwe personenauto’s verkocht.

Door die geringe belangstelling wordt het beschikbare budget bij lange na niet gebruikt. "We hebben voor deze regeling 600 miljoen euro ter beschikking, waarvan tot op heden pas 65 miljoen euro is uitgekeerd," zegt bestuursvoorzitter Andreas Obersteller van BAFA. Duitse autokopers kunnen een premie krijgen van 1.500 euro voor een hybride auto en van 2.000 euro voor een volledig elektrisch model. De fabrikant moet daar dan minstens eenzelfde bedrag bovenop leggen, hebben de autobedrijven destijds met de regering afgesproken. De regeling blijft voorshands tot begin 2019 bestaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding