Wil iemand nu toch Fiat Chrysler kopen?

De geruchtenmachine over een mogelijke overname van Fiat Chrysler Automobiles, of delen daarvan zoals Jeep, draait weer op volle toeren. Een van de meest genoemde kandidaten daarbij is Hyundai-Kia waarmee FCA al sinds enige tijd aan het praten is over een mogelijke samenwerking.

Aanleiding voor de geruchten is een onverklaarbare stijging van de koers van FCA op de aandelenbeurzen van New York en Milaan. In deze eerste week van het jaar is die koers al meer dan 20 procent omhoog gesprongen, een opwaartse beweging die altijd leidt tot vermoedens dat iemand of iets op grote schaal aandelen opkoopt.

Tot nu toe is die iemand of iets nog niet in de openbaarheid getreden maar dat moet wel zodra er een belang van meer dan vijf procent is opgebouwd. De grootste aandeelhouder in FCA is tot nu toe het investeringsfonds van de ‘founding family’ Agnelli die volgens de laatste gegevens een belang van ruim 25 procent in FCA heeft.

CEO Sergio Marchionne loopt in feite al tijden met FCA te leuren omdat hij zijn bedrijf te klein vindt om de enorme investeringen in nieuwe technologie op te brengen. Eerdere pogingen om interesse op te wekken bij General Motors of Volkswagen zijn gestrand terwijl het Chinese Great Wall Motors een poging om Jeep over te nemen zelf heeft opgegeven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Wil iemand nu toch Fiat Chrysler kopen? - Automobielmanagement.nl

Wil iemand nu toch Fiat Chrysler kopen?

De geruchtenmachine over een mogelijke overname van Fiat Chrysler Automobiles, of delen daarvan zoals Jeep, draait weer op volle toeren. Een van de meest genoemde kandidaten daarbij is Hyundai-Kia waarmee FCA al sinds enige tijd aan het praten is over een mogelijke samenwerking.

Aanleiding voor de geruchten is een onverklaarbare stijging van de koers van FCA op de aandelenbeurzen van New York en Milaan. In deze eerste week van het jaar is die koers al meer dan 20 procent omhoog gesprongen, een opwaartse beweging die altijd leidt tot vermoedens dat iemand of iets op grote schaal aandelen opkoopt.

Tot nu toe is die iemand of iets nog niet in de openbaarheid getreden maar dat moet wel zodra er een belang van meer dan vijf procent is opgebouwd. De grootste aandeelhouder in FCA is tot nu toe het investeringsfonds van de ‘founding family’ Agnelli die volgens de laatste gegevens een belang van ruim 25 procent in FCA heeft.

CEO Sergio Marchionne loopt in feite al tijden met FCA te leuren omdat hij zijn bedrijf te klein vindt om de enorme investeringen in nieuwe technologie op te brengen. Eerdere pogingen om interesse op te wekken bij General Motors of Volkswagen zijn gestrand terwijl het Chinese Great Wall Motors een poging om Jeep over te nemen zelf heeft opgegeven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding