Bij binnenlands verkochte occasions gebeurt dat nog altijd bij 5 tot 12 procent. In sommige gevallen wordt de teller daarbij met meer dan 60.000 km teruggedraaid. Dat gesjoemel met kilometerstanden kost de EU tussen de 5,6 en 9,7 miljard euro aan economische schade.

Dat staat in een rapport voor de transportcommissie van het Europees Parlement. "Rommelen met de kilometerteller is schadelijk voor de consument, voor de handelaren in tweedehands auto’s, voor de verzekeringsmaatschappijen en voor de leasebedrijven,” schrijft rapporteur Ismail Ertug, een Duits parlementslid voor de SPD. Zo kunnen kopers van een occasion worden geconfronteerd met onvoorziene hoge kosten voor onderhoud en reparatie wat ook gevolgen kan hebben voor de verkeersveiligheid, kunnen dergelijke auto’s meer vervuiling veroorzaken dan normaal te verwachten zou zijn en ondervinden vooral ook mensen in lagere inkomensgroepen er de negatieve gevolgen van. "De consument vertrouwt de tweedehands autohandel toch al het minste van alle sectoren en dit gesjoemel met km-standen levert daar aan grote bijdrage aan."

De rapporteur stelt voor om in heel Europa systemen in te voeren zoals de Nationale AutoPas of de Belgische Car-Pass. "Bij beide systemen wordt bij elke onderhoudsbeurt, reparatie of keuring steeds de km-stand van de auto vastgelegd. Dat heeft terugdraaien van de kilometertellers in die beide landen vrijwel uitgebannen." Beide systemen zijn sterk wettelijk verankerd, draaien met relatief lage kosten en worden ook vergezeld van uitgebreide campagnes om de autokoper ervan bewust te maken. Ertug suggereert daarbij het al bestaande informatiesysteem Eucaris ook voor dit doel te gebruiken.