Diesel verliest steeds sneller terrein

Diesel verliest in veel Europese landen steeds sneller terrein. De klappen komen het hardst aan in Duitsland en Groot-Brittannië.

Uit cijfers van het Duitse KBA valt op te maken dat het aandeel diesels bij de verkopen van nieuwe auto’s afgelopen maand meer dan 17 procentpunten lager lag dan een jaar eerder en daarmee naar 33 procent is gedaald. Omdat elektrisch of hybride nog altijd weinig voorstelt, zijn nu meer dan zes op de tien nieuwe personenauto’s in Duitsland een benzine-uitvoering. Overigens vertoonde de Duitse nieuwmarkt als geheel wel een sterke plus van bijna 12 procent.

Groot-Brittannië 

In Groot-Brittannië werden in januari iets meer dan een kwart minder nieuwe dieselauto’s verkocht dan in de eerste maand van 2017. De totale Britse markt voor nieuwe personenauto’s zakte met ruim zes procent in waarmee het aandeel diesel daalde van 45 procent in januari 2017 naar 36 procent nu. Omdat elektrisch en andere alternatieve aandrijfbronnen ook hier blijven steken op 5,5 procent steeg het aandeel benzine bij de Britten afgelopen maand naar 59 procent vergeleken met nog geen 51 procent een jaar eerder.

Frankrijk 

In Frankrijk was het beeld voor diesels nauwelijks beter. Daar haalde die brandstof nog maar 41 procent van de nieuw verkochte auto’s terwijl dat over heel 2017 nog ruim 47 procent was. Hoewel de dieselversies van onder meer Peugeot en Dacia zelfs nog iets hogere verkopen wisten te scoren, liggen de verkopen van dieselmodellen bij BMW en Audi in Frankrijk nu een derde lager dan een jaar geleden.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Diesel verliest steeds sneller terrein - Automobielmanagement.nl

Diesel verliest steeds sneller terrein

Diesel verliest in veel Europese landen steeds sneller terrein. De klappen komen het hardst aan in Duitsland en Groot-Brittannië.

Uit cijfers van het Duitse KBA valt op te maken dat het aandeel diesels bij de verkopen van nieuwe auto’s afgelopen maand meer dan 17 procentpunten lager lag dan een jaar eerder en daarmee naar 33 procent is gedaald. Omdat elektrisch of hybride nog altijd weinig voorstelt, zijn nu meer dan zes op de tien nieuwe personenauto’s in Duitsland een benzine-uitvoering. Overigens vertoonde de Duitse nieuwmarkt als geheel wel een sterke plus van bijna 12 procent.

Groot-Brittannië 

In Groot-Brittannië werden in januari iets meer dan een kwart minder nieuwe dieselauto’s verkocht dan in de eerste maand van 2017. De totale Britse markt voor nieuwe personenauto’s zakte met ruim zes procent in waarmee het aandeel diesel daalde van 45 procent in januari 2017 naar 36 procent nu. Omdat elektrisch en andere alternatieve aandrijfbronnen ook hier blijven steken op 5,5 procent steeg het aandeel benzine bij de Britten afgelopen maand naar 59 procent vergeleken met nog geen 51 procent een jaar eerder.

Frankrijk 

In Frankrijk was het beeld voor diesels nauwelijks beter. Daar haalde die brandstof nog maar 41 procent van de nieuw verkochte auto’s terwijl dat over heel 2017 nog ruim 47 procent was. Hoewel de dieselversies van onder meer Peugeot en Dacia zelfs nog iets hogere verkopen wisten te scoren, liggen de verkopen van dieselmodellen bij BMW en Audi in Frankrijk nu een derde lager dan een jaar geleden.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding