Achtergrond: To Mars and Back to Reality in 27 hours

De éne dag laat je de meest krachtige raket ter wereld lanceren naar Mars, compleet met een rode sportwagen in de neus. Net een etmaal later moet je toegeven dat je de aardse problemen rond het bouwen van gewone auto’s nog altijd niet onder controle hebt en dat die problemen je ook honderden miljoenen dollars per maand kosten.

Welkom in de wereld van uitersten van Elon Musk. "Als we een Roadster naar het sterrenstelsel kunnen sturen, dan kunnen we waarschijnlijk ook wel de problemen rond de productie van Model 3 oplossen. Het is simpelweg een kwestie van timing," aldus Musk toen hij na de raket van zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX weer met beide voeten op de grond een toelichting gaf op de cijfers van Tesla. Je moet hem toegeven dat hij altijd optimistisch blijft maar of dat eigenlijk nog wel terecht is, is een vraag die op steeds meer plaatsen opduikt.

Tesla leed in het laatste kwartaal van vorig jaar een verlies van 675 miljoen dollar ofwel bijna 7,5 miljoen dollar per dag. Dat was zelfs voor het aan rode cijfers gewende bedrijf een kolossaal bedrag. De kans is groot dat er deze eerste maanden van dit jaar nog meer geld doorheen wordt gedraaid om de productie van de ‘goedkope’ Model 3 eindelijk eens echt op te voeren. Tesla en CEO Musk staat onder zware druk want voor de met veel fanfare aangekondigde kleinere Tesla hebben zich zoals bekend al ruim 400.000 mensen uit de hele wereld gemeld. In de laatste drie maanden van 2017 zijn er echter slechts 1.500 afgeleverd zodat het in dat tempo liefst 800 maanden ofwel ruim 66 jaar zou duren voordat alle bestellingen zijn afgeleverd. En dan moeten er in die tijd geen nieuwe klanten bijkomen……

Musk én Tesla hebben zich verschrikkelijk verslikt in wat er bij de massaproductie van personenauto’s komt kijken. Natuurlijk waren er al de Model S en Model X maar daarvan worden er per kwartaal hooguit enkele duizenden opgeleverd. Tesla zette wel een enorme fabriek neer in Nevada en kocht ook op grote schaal de benodigde robots en andere apparatuur in, onder meer door een Duitse leverancier daarvan over te nemen, maar daarmee ben je er nog niet. Dergelijke ingewikkelde fabrieken hebben een lange aanlooptijd nodig om al die gevoelige apparaten te testen en op elkaar af te stemmen, het personeel te trainen en ook de logistiek uit te proberen maar dat vergt geduld en dat is iets dat Musk in ieder geval niet heeft. Bij Tesla komt daar nog bij dat er ook grote aantallen batterijen geproduceerd moeten worden, iets wat Musk niet uit wil besteden aan bedrijven die daar al deskundig in zijn maar ook weer zelf wil doen. Juist bij die batterijenfabriek gaat het de laatste maanden fout met alle gevolgen verder langs de band van dien.

Musk is de laatste tijd in ieder geval wat nederiger en meer bescheiden geworden. Hij hoopt nu dit lopende kwartaal 2.500 Model 3’s per maand af te leveren en dat tegen eind juni op te voeren tot 5.000. Het eerder gestelde doel van 10.000 per maand lijkt voorlopig helemaal achter de horizon verdwenen. "We gaan zo snel mogelijk over op het volledig automatisch bouwen van onze auto’s maar voor het zover is moeten we nog even een tijdje zien te overbruggen," verwoord chief technical officer J.B. Straubel. Het lijkt er echter op dat hij binnenkort nog wat meer op z’n bordje zal krijgen. Nu de eerste Model 3’s aan ‘echte’ klanten zijn afgeleverd en er niet meer alleen Tesla personeel in rondrijdt, regent het ook klachten. De auto zou een veel te straffe wegligging hebben, lang niet de prestaties leveren die worden beloofd terwijl hen ook is meegedeeld dat er bij eerste servicebeurt bepaalde elektrische onderdelen vervangen moeten worden. Zou Tesla nu al geconfronteerd worden met een heuse ‘recall’ ?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Achtergrond: To Mars and Back to Reality in 27 hours - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: To Mars and Back to Reality in 27 hours

De éne dag laat je de meest krachtige raket ter wereld lanceren naar Mars, compleet met een rode sportwagen in de neus. Net een etmaal later moet je toegeven dat je de aardse problemen rond het bouwen van gewone auto’s nog altijd niet onder controle hebt en dat die problemen je ook honderden miljoenen dollars per maand kosten.

Welkom in de wereld van uitersten van Elon Musk. "Als we een Roadster naar het sterrenstelsel kunnen sturen, dan kunnen we waarschijnlijk ook wel de problemen rond de productie van Model 3 oplossen. Het is simpelweg een kwestie van timing," aldus Musk toen hij na de raket van zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX weer met beide voeten op de grond een toelichting gaf op de cijfers van Tesla. Je moet hem toegeven dat hij altijd optimistisch blijft maar of dat eigenlijk nog wel terecht is, is een vraag die op steeds meer plaatsen opduikt.

Tesla leed in het laatste kwartaal van vorig jaar een verlies van 675 miljoen dollar ofwel bijna 7,5 miljoen dollar per dag. Dat was zelfs voor het aan rode cijfers gewende bedrijf een kolossaal bedrag. De kans is groot dat er deze eerste maanden van dit jaar nog meer geld doorheen wordt gedraaid om de productie van de ‘goedkope’ Model 3 eindelijk eens echt op te voeren. Tesla en CEO Musk staat onder zware druk want voor de met veel fanfare aangekondigde kleinere Tesla hebben zich zoals bekend al ruim 400.000 mensen uit de hele wereld gemeld. In de laatste drie maanden van 2017 zijn er echter slechts 1.500 afgeleverd zodat het in dat tempo liefst 800 maanden ofwel ruim 66 jaar zou duren voordat alle bestellingen zijn afgeleverd. En dan moeten er in die tijd geen nieuwe klanten bijkomen……

Musk én Tesla hebben zich verschrikkelijk verslikt in wat er bij de massaproductie van personenauto’s komt kijken. Natuurlijk waren er al de Model S en Model X maar daarvan worden er per kwartaal hooguit enkele duizenden opgeleverd. Tesla zette wel een enorme fabriek neer in Nevada en kocht ook op grote schaal de benodigde robots en andere apparatuur in, onder meer door een Duitse leverancier daarvan over te nemen, maar daarmee ben je er nog niet. Dergelijke ingewikkelde fabrieken hebben een lange aanlooptijd nodig om al die gevoelige apparaten te testen en op elkaar af te stemmen, het personeel te trainen en ook de logistiek uit te proberen maar dat vergt geduld en dat is iets dat Musk in ieder geval niet heeft. Bij Tesla komt daar nog bij dat er ook grote aantallen batterijen geproduceerd moeten worden, iets wat Musk niet uit wil besteden aan bedrijven die daar al deskundig in zijn maar ook weer zelf wil doen. Juist bij die batterijenfabriek gaat het de laatste maanden fout met alle gevolgen verder langs de band van dien.

Musk is de laatste tijd in ieder geval wat nederiger en meer bescheiden geworden. Hij hoopt nu dit lopende kwartaal 2.500 Model 3’s per maand af te leveren en dat tegen eind juni op te voeren tot 5.000. Het eerder gestelde doel van 10.000 per maand lijkt voorlopig helemaal achter de horizon verdwenen. "We gaan zo snel mogelijk over op het volledig automatisch bouwen van onze auto’s maar voor het zover is moeten we nog even een tijdje zien te overbruggen," verwoord chief technical officer J.B. Straubel. Het lijkt er echter op dat hij binnenkort nog wat meer op z’n bordje zal krijgen. Nu de eerste Model 3’s aan ‘echte’ klanten zijn afgeleverd en er niet meer alleen Tesla personeel in rondrijdt, regent het ook klachten. De auto zou een veel te straffe wegligging hebben, lang niet de prestaties leveren die worden beloofd terwijl hen ook is meegedeeld dat er bij eerste servicebeurt bepaalde elektrische onderdelen vervangen moeten worden. Zou Tesla nu al geconfronteerd worden met een heuse ‘recall’ ?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding