Dat is een bescheiden bedrag omdat Waymo eerst een miljard dollar eiste. Tegelijk neemt Waymo een minimaal belang van 0,34 procent in Uber. Met die regeling hebben beide bedrijven een mogelijk lang slepende en kostbare rechtszaak verder voorkomen.

De zaak draaide rond Anthony Levandowski die eerst als hooggekwalificeerd technicus werkte voor Google maar in 2016 overstapte naar Uber toen die onderneming zijn eigen bedrijfje overnam. Waymo als opvolger van Google beschuldigde Uber er vervolgens van dat Levandowski technische geheimen rond de Lidar detectie-apparatuur van zijn vorige medewerker had meegenomen en dat die ook door Uber werd gebruikt om zelf autonoom rijden verder te ontwikkelen.

Waymo stapte naar de rechter waar de zaak ook al in behandeling was genomen. Beide bedrijven vreesden echter dat er daarbij te veel vertrouwelijke technologische kennis én feiten over Ubers voormalige topman Travis Kalanick in de openbaarheid zou komen en hebben de rechter nu laten weten dat ze een ‘settlement’ hebben bereikt. Levandowski is overigens ook al weer weg bij Uber waar hij werd ontslagen omdat hij weigerde aan het onderzoek mee te werken.