GM sluit autofabriek in Zuid-Korea

General Motors gaat één van haar vier fabrieken in Zuid-Korea sluiten. Die fabriek in Gunsan bouwt momenteel de Chevrolet Cruze en de Chevrolet Orlando en biedt daarmee werk aan rond de 2.000 mensen.

Volgens GM draait de vestiging in Gunsan, waarin de staat ook een fors belang heeft, de laatste drie jaar ver onder de capaciteit ‘waardoor het voortzetten van de activiteiten onhoudbaar is geworden.’ Bovendien leidt GM al jaren forse verliezen op de activiteiten in Zuid-Korea. Die zijn begonnen in 2002 met de overname van het destijds failliete Daewoo Motors.

Afstoten activiteiten

Vorig jaar verkocht GM in het ‘Olympische’ land 132.377 personenauto’s, dat was ruim een kwart minder dan in 2016. De sluiting van de fabriek zal leiden tot een eenmalige last van 850 miljoen dollar waarvan het grootste deel voor een afkoopregeling voor het personeel. General Motors stootte al eerder haar activiteiten in Europa af met de verkoop van Opel/Vauxhall aan PSA terwijl het ook stopte in India en Zuid-Afrika en de autoproductie in Australië beëindigde.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

GM sluit autofabriek in Zuid-Korea - Automobielmanagement.nl

GM sluit autofabriek in Zuid-Korea

General Motors gaat één van haar vier fabrieken in Zuid-Korea sluiten. Die fabriek in Gunsan bouwt momenteel de Chevrolet Cruze en de Chevrolet Orlando en biedt daarmee werk aan rond de 2.000 mensen.

Volgens GM draait de vestiging in Gunsan, waarin de staat ook een fors belang heeft, de laatste drie jaar ver onder de capaciteit ‘waardoor het voortzetten van de activiteiten onhoudbaar is geworden.’ Bovendien leidt GM al jaren forse verliezen op de activiteiten in Zuid-Korea. Die zijn begonnen in 2002 met de overname van het destijds failliete Daewoo Motors.

Afstoten activiteiten

Vorig jaar verkocht GM in het ‘Olympische’ land 132.377 personenauto’s, dat was ruim een kwart minder dan in 2016. De sluiting van de fabriek zal leiden tot een eenmalige last van 850 miljoen dollar waarvan het grootste deel voor een afkoopregeling voor het personeel. General Motors stootte al eerder haar activiteiten in Europa af met de verkoop van Opel/Vauxhall aan PSA terwijl het ook stopte in India en Zuid-Afrika en de autoproductie in Australië beëindigde.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding