De omzet liep met bijna 22 miljard een miljard op. De operationele marge daalde daardoor van 12,9 procent in 2016 naar 12,5 procent vorig jaar. Bij banden voor personenauto’s liep de marge nog wat sterker terug, namelijk van 13,1 naar 12,4 procent.

De Franse bandenfabrikant is er in geslaagd de hogere kosten voor rubber en andere grondkosten grotendeels door te berekenen aan de afnemers. Bij banden van 18 inch of meer kon Michelin haar marktaandeel ook licht opvoeren. Michelin klaagt daarbij echter wel over de scherpe concurrentie in Europa. "Dat drukt op de prestaties van de dealers." Voor het lopende jaar verwacht Michelin dan ook een bescheiden groei bij banden voor personen- en vrachtauto’s. Het gaat er daarbij wel van uit dat het de prijzen van de banden verder op kan voeren.

Belang in fastfitter ATU

Michelin heeft tegelijk meegedeeld dat het een belang van 20 procent in de Duitse keten van autowerkplaatsen ATU heeft overgenomen van landgenoot Mobivia Groupe. Het Franse bandenconcern heeft 60 miljoen euro voor de aandelen op tafel gelegd. ATU heeft met 577 locaties het grootste netwerk van autofitters in Duitsland. Daarnaast zijn er 25 vestigingen in Oostenrijk en enkele in Zwitserland. ATU werd vorig jaar uit faillissement overgenomen door de Mobivia Groupe, één van de grootste ketens van werkplaatsen met meer dan 2.000 vestigingen voor multibrand autoservice in heel Europa alsmede een aanwezigheid in Argentinië, Marokko, Algerije en Angola. Michelin gaat nu de krachten bundelen met Mobivia om ATU verder te ontwikkelen. Bovendien biedt dat Michelin de mogelijkheid om de markt voor haar banden in Duitsland verder uit te breiden.