Uber voor 4,5 miljard dollar in het rood

Uber heeft vorig jaar een recordverlies geleden van 4,5 miljard dollar. Dat was dan op een omzet van 7,5 miljard dollar, hoewel CEO Dara Khosrowshahi wel benadrukt dat er voor meer dan 40 miljard dollar aan transacties via het Uber-platform zijn geregeld. Bovendien gingen de zaken tegen het eind van het jaar een stuk beter dan begin 2017.

Volgens de onlangs benoemde Khosrowshahi, die als voornaamste eerste taak heeft om puin te ruimen bij Uber, is het verlies grotendeels te wijten aan de snelle expansie van de ritdeel-dienstverlener. "We zouden al op korte termijn winst kunnen draaien maar dan offeren we de expansie op en dan offeren we de innovatie op." Khosrowshahi houdt liever vast aan de sterke groei waarbij hij met name in Azië nog grote kansen ziet.

Rechtszaak Waymo

Khosrowshahi is verder blij dat de rechtszaak met Waymo over de vermeende diefstal van technische kennis voor autonoom rijden uiteindelijk geschikt kon worden. "Dat kunnen we daarmee tenminste achter ons laten." Hij hoopt ook het door een reeks schandalen flink aangetaste imago van Uber zo snel mogelijk op te vijzelen. "We horen een merk te zien dat net zo geliefd is als Google of Amazon, dat verdienen we ook."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Uber voor 4,5 miljard dollar in het rood - Automobielmanagement.nl

Uber voor 4,5 miljard dollar in het rood

Uber heeft vorig jaar een recordverlies geleden van 4,5 miljard dollar. Dat was dan op een omzet van 7,5 miljard dollar, hoewel CEO Dara Khosrowshahi wel benadrukt dat er voor meer dan 40 miljard dollar aan transacties via het Uber-platform zijn geregeld. Bovendien gingen de zaken tegen het eind van het jaar een stuk beter dan begin 2017.

Volgens de onlangs benoemde Khosrowshahi, die als voornaamste eerste taak heeft om puin te ruimen bij Uber, is het verlies grotendeels te wijten aan de snelle expansie van de ritdeel-dienstverlener. "We zouden al op korte termijn winst kunnen draaien maar dan offeren we de expansie op en dan offeren we de innovatie op." Khosrowshahi houdt liever vast aan de sterke groei waarbij hij met name in Azië nog grote kansen ziet.

Rechtszaak Waymo

Khosrowshahi is verder blij dat de rechtszaak met Waymo over de vermeende diefstal van technische kennis voor autonoom rijden uiteindelijk geschikt kon worden. "Dat kunnen we daarmee tenminste achter ons laten." Hij hoopt ook het door een reeks schandalen flink aangetaste imago van Uber zo snel mogelijk op te vijzelen. "We horen een merk te zien dat net zo geliefd is als Google of Amazon, dat verdienen we ook."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding