Eerst de omzet, die met die 230 miljard op iets minder dan een derde van het totale Bruto Nationaal Product van Nederland uitkomt. Of, om het anders te zeggen, VW c.s. draaiden vorig jaar een omzet van 630 miljoen per dag, zon- en feestdagen meegeteld. Die omzet was ook weer een goede zes procent hoger dan in 2016 wat in de eerste plaats te danken is aan het simpele feit dat er meer auto’s werden verkocht. Daarnaast was ook de productmix gunstiger, ofwel er werden meer duurdere auto’s verkocht met ook minder kortingen. Een deel van de omzetgroei komt verder voor rekening van de Financial Services Division die een groot deel van die auto’s financiert of persoonlijke lease regelt.

Op die omzet draaide Volkswagen AG een operationele winst voor speciale posten, zoals de kosten voor dieselgate, van ruim 17 miljard, dat is 16,5 procent meer dan in 2016. Aan buitengewone lasten ging daar 3,222 miljard van af, wel aanzienlijk minder dan de ruim 7,5 miljard die dieselgate een jaar eerder nog opslokte. Die ruim drie miljard was nodig voor terugkoopregelingen van sjoemelauto’s, het terugroepen van de 2.0 en 3.0 liter diesels in de VS en voor eventuele nog volgende claims. Over blijft dan een operationele winst van 13,8 miljard, nagenoeg dubbel zo veel als in 2016. De operationele marge komt daarmee uit op zes procent, wat in ‘autoland’ tegenwoordig een aanvaardbaar niveau is. Een opmerkelijk cijfer is verder nog dat de autodivisie zelf eind vorig jaar bijna 22,4 miljard in ‘kas’ had, wat wel bijna vijf miljard minder was dan in december 2016.

CEO Matthias Müller vindt vooral dat het strategische programma TOGETHER-Strategy 2025 duidelijk voelbaar wordt en ook zijn eerste vruchten begint af te werpen. Verdere uitvoering van die strategie zal echter nog veel geld gaan kosten, benadrukt financieel directeur Frank Witter. "We mogen niet achterover leunen omdat er grote uitdagingen opdoemen. De transformatie van de Groep vorm geven kost niet alleen veel tijd en energie, het zal ook erg duur zijn." Witter denkt daarbij ongetwijfeld aan de tientallen miljarden die nodig zijn voor de omslag naar elektrische auto’s en de komst van autonoom rijden.

Los van de financiële kant konden Volkswagen en haar zustermerken afgelopen jaar een record aantal van 10.777.000 nieuwe voertuigen afleveren aan de klanten, dat is 4,3 procent meer dan in 2016. De productie kwam met 10.875.000 auto’s nog wat hoger uit. Van de verkochte auto’s hadden er 6,23 miljoen een VW-badge, waren er 1,878 miljoen van Audi en kwam ook Skoda met 1,2 miljoen ruim boven de grens van één miljoen uit. SEAT boekte met 468.400 exemplaren veruit de grootste groei – van ruim 14 procent – binnen de groep terwijl Porsche wereldwijd 246.300 auto’s kon afleveren. Verder verkocht de Duitse groep ook nog bijna een half miljoen VW-bestelwagens en 105.000 vrachtwagens van MAN en Scania.

Of het in 2018 ook allemaal rozengeur en maneschijn wordt, durft Müller nu nog niet te zeggen. Volkswagen Groep hoopt in ieder geval wel weer meer auto’s te verkopen maar die groei zal wel bescheiden blijven. "Wij hebben, net als de hele sector, de maken met grote uitdagingen en radicale verandering. De uitstekende financiële resultaten bieden een sterke basis daarvoor en geven ons reden om er vertrouwen in te hebben."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding