Takata betaalt maar 139.000 dollar aan vergoeding

De Japanse airbagfabrikant Takata heeft met 45 Amerikaanse staten een akkoord kunnen sluiten over de vergoeding voor consumenten die zijn getroffen door de exploderende airbags.

Ruim miljoen auto's teruggeroepen om Takata-airbags

Met die regelingen is een bedrag gemoeid van in totaal 650 miljoen dollar. Omdat Takata in de VS inmiddels failliet is, hebben 44 Staten besloten de overeengekomen vergoeding verder niet te innen. South-Carolina houdt echter voet bij stuk en ontvangt daarom 139.000 dollar als vergoeding voor de gemaakte kosten.

Schandaal

Door ongevallen met de exploderende airbags van Takata zijn voor zover bekend wereldwijd 22 mensen om het leven gekomen en meer dan 180 gewond geraakt. De problemen hebben ook geleid tot het terugroepen van tientallen miljoenen auto’s, de grootste terugroepactie tot nu toe. Door het schandaal is Takata zodanig in moeilijkheden geraakt dat de Amerikaanse tak uiteindelijk faillissement moest aanvragen terwijl het moederbedrijf is overgenomen door de Amerikaanse concurrent Key Safety Systems dat op haar beurt eigendom is van Ningbo Joyson Electronics uit China.

Takata betaalt maar 139.000 dollar aan vergoeding - Automobielmanagement.nl

Takata betaalt maar 139.000 dollar aan vergoeding

De Japanse airbagfabrikant Takata heeft met 45 Amerikaanse staten een akkoord kunnen sluiten over de vergoeding voor consumenten die zijn getroffen door de exploderende airbags.

Ruim miljoen auto's teruggeroepen om Takata-airbags

Met die regelingen is een bedrag gemoeid van in totaal 650 miljoen dollar. Omdat Takata in de VS inmiddels failliet is, hebben 44 Staten besloten de overeengekomen vergoeding verder niet te innen. South-Carolina houdt echter voet bij stuk en ontvangt daarom 139.000 dollar als vergoeding voor de gemaakte kosten.

Schandaal

Door ongevallen met de exploderende airbags van Takata zijn voor zover bekend wereldwijd 22 mensen om het leven gekomen en meer dan 180 gewond geraakt. De problemen hebben ook geleid tot het terugroepen van tientallen miljoenen auto’s, de grootste terugroepactie tot nu toe. Door het schandaal is Takata zodanig in moeilijkheden geraakt dat de Amerikaanse tak uiteindelijk faillissement moest aanvragen terwijl het moederbedrijf is overgenomen door de Amerikaanse concurrent Key Safety Systems dat op haar beurt eigendom is van Ningbo Joyson Electronics uit China.