Om een leidende positie op die markt te veroveren was zeker 20 miljard aan investeringen nodig en dat vindt Bosch te veel. Bovendien denkt het Duitse bedrijf niet op te kunnen tegen de concurrentie uit China en andere Aziatische landen waar de kosten veel lager zijn.

Bosch zegt een bestaande joint-venture met een Japans bedrijf op het gebied van batterijcellen op. Ook wordt de overgenomen start-up Seeo die zich bezig houdt met vaste cellen weer verkocht. "Het gaat niet om een vraagstuk van technische aard, het gaat om een economische vraag. Bovendien is er geen autotoeleverancier zo breed ingesteld als Bosch, zelfs zonder cellenproductie,” zegt CEO Volkmar Denner.

Bosch wil nog wel de batterijsystemen leveren maar haalt de cellen dan elders. "Bosch wil in 2020 partner nummer één van de voertuigindustrie zijn bij de elektromobiliteit. Daarom houden we vast aan de productie van batterijsystemen, de pure cellenfabricage is niet doorslaggevend," zegt Rolf Bulander die binnen Bosch verantwoordelijk is voor Mobility Solutions.