Restwaarde Duitse diesel daalt snel

Duitse eigenaren van een dieselauto krijgen na drie jaar nog net de helft terug van de aankoopprijs. Bij benzinewagens ligt dat nog altijd op een procent op zestig.

De restwaarde van een drie jaar oude tweedehands diesel ligt momenteel op gemiddeld 53,7 procent van de aankoopprijs, dat is 2,3 procentpunten lager dan een jaar geleden. Dat berekent de Deutsche Automobil Treuhand, een organisatie die de prijsontwikkeling op de Duitse automarkt bijhoudt, op de dag dat de rechtbank in Leipzig de rijverboden voor dieselauto’s groen licht gaf. De inruilwaarde van een drie jaar oude benzineauto is in een jaar tijd juist met 1,6 procentpunt gestegen naar 58 procent. Inmiddels duurt het gemiddeld 102 dagen voordat een drie jaar oude tweedehands diesel weer is verkocht terwijl dat bij benzinewagens gemiddeld al in 89 dagen lukt.

Euro-6 

DAT merkt daarbij op dat het hier meestal gaat om dieselauto’s met een Euro-6-motor die niet door de rijverboden worden getroffen. Toch daalt de inruilwaarde ook van die auto’s gestaag door de slechte naam die diesel inmiddels heeft gekregen. DAT tekent ook aan dat de waardedaling voor oudere diesels nog veel sterker is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Als restwaardes behandeld worden zonder de (gemiddeld) afgelegde kilometers erbij te betrekken, moeten toch wel wat wenkbrauwen gefronst worden. Wel,of niet 50% restwaarde na 3 jaar is sterk afhankelijk van de km. stand; met 150.000 op de teller kun je die 50% wel schudden, ook als er een ster op de motorkap staat, terwijl een km. stand van 60.000 (ook na 3 jaar) bij veel merken tot een merkbaar hogere restwaarde dan 50% kan leiden.
We hebben zoveel data, laten we die over de invloed van kms op de restwaarden niet onbenut laten.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
Restwaarde Duitse diesel daalt snel - Automobielmanagement.nl

Restwaarde Duitse diesel daalt snel

Duitse eigenaren van een dieselauto krijgen na drie jaar nog net de helft terug van de aankoopprijs. Bij benzinewagens ligt dat nog altijd op een procent op zestig.

De restwaarde van een drie jaar oude tweedehands diesel ligt momenteel op gemiddeld 53,7 procent van de aankoopprijs, dat is 2,3 procentpunten lager dan een jaar geleden. Dat berekent de Deutsche Automobil Treuhand, een organisatie die de prijsontwikkeling op de Duitse automarkt bijhoudt, op de dag dat de rechtbank in Leipzig de rijverboden voor dieselauto’s groen licht gaf. De inruilwaarde van een drie jaar oude benzineauto is in een jaar tijd juist met 1,6 procentpunt gestegen naar 58 procent. Inmiddels duurt het gemiddeld 102 dagen voordat een drie jaar oude tweedehands diesel weer is verkocht terwijl dat bij benzinewagens gemiddeld al in 89 dagen lukt.

Euro-6 

DAT merkt daarbij op dat het hier meestal gaat om dieselauto’s met een Euro-6-motor die niet door de rijverboden worden getroffen. Toch daalt de inruilwaarde ook van die auto’s gestaag door de slechte naam die diesel inmiddels heeft gekregen. DAT tekent ook aan dat de waardedaling voor oudere diesels nog veel sterker is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Als restwaardes behandeld worden zonder de (gemiddeld) afgelegde kilometers erbij te betrekken, moeten toch wel wat wenkbrauwen gefronst worden. Wel,of niet 50% restwaarde na 3 jaar is sterk afhankelijk van de km. stand; met 150.000 op de teller kun je die 50% wel schudden, ook als er een ster op de motorkap staat, terwijl een km. stand van 60.000 (ook na 3 jaar) bij veel merken tot een merkbaar hogere restwaarde dan 50% kan leiden.
We hebben zoveel data, laten we die over de invloed van kms op de restwaarden niet onbenut laten.

Geplaatst door: Roel Hindriks op