Duitsers hebben succes in Zuid-Korea met diesels

BMW en Mercedes-Benz boeken steeds betere verkoopresultaten in Zuid-Korea, vooral door het succes van dieselmodellen als de BMW 520d of de Mercedes-Benz E 220d.

Mercedes verkocht vorig jaar in dat land 69.000 nieuwe personenauto’s, dat is 20 procent meer dan in 2016. Zuid-Korea is daarmee de zesde nationale markt voor het Duitse merk, net na Frankrijk. BMW zit iets lager met net geen 60.000 auto’s maar daarmee heeft Zuid-Korea voor dit merk wel Japan ingehaald als grootste markt in Azië.

Een deel van dat succes is te danken aan een in 2011 gesloten handelsovereenkomst tussen Zuid-Korea, het land van de recente Olympische schaatssuccessen, en de Europese Unie. In eerste instantie verlaagden de Koreanen de invoerheffingen op Europese auto’s naar acht procent maar vorig jaar zijn die tarieven helemaal ingetrokken waardoor die auto’s uit de EU nu een stuk goedkoper zijn. Tegelijk wenden Zuid-Koreanen zich vanwege een reeks omkoopschandalen meer en meer af van nationale merken als Hyundai en Kia.

"Er is een sterke band tussen Zuid-Korea en Duitsland en de mensen daar voelen zich aangetrokken tot Duitse merken, daar profiteren we graag van," zei directeur verkoop Britta Seeger van Mercedes-Benz onlangs. Seeger weet waar ze over praat want ze was van 2013 tot 2015 zelf directeur van de Koreaanse tak van haar merk. De Duitsers hebben overigens weinig last van hun collega’s van Audi want die zijn min of meer van de markt verdwenen wegens de strenge sancties die de Zuid-Koreaanse overheid oplegde na dieselgate.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Duitsers hebben succes in Zuid-Korea met diesels - Automobielmanagement.nl

Duitsers hebben succes in Zuid-Korea met diesels

BMW en Mercedes-Benz boeken steeds betere verkoopresultaten in Zuid-Korea, vooral door het succes van dieselmodellen als de BMW 520d of de Mercedes-Benz E 220d.

Mercedes verkocht vorig jaar in dat land 69.000 nieuwe personenauto’s, dat is 20 procent meer dan in 2016. Zuid-Korea is daarmee de zesde nationale markt voor het Duitse merk, net na Frankrijk. BMW zit iets lager met net geen 60.000 auto’s maar daarmee heeft Zuid-Korea voor dit merk wel Japan ingehaald als grootste markt in Azië.

Een deel van dat succes is te danken aan een in 2011 gesloten handelsovereenkomst tussen Zuid-Korea, het land van de recente Olympische schaatssuccessen, en de Europese Unie. In eerste instantie verlaagden de Koreanen de invoerheffingen op Europese auto’s naar acht procent maar vorig jaar zijn die tarieven helemaal ingetrokken waardoor die auto’s uit de EU nu een stuk goedkoper zijn. Tegelijk wenden Zuid-Koreanen zich vanwege een reeks omkoopschandalen meer en meer af van nationale merken als Hyundai en Kia.

"Er is een sterke band tussen Zuid-Korea en Duitsland en de mensen daar voelen zich aangetrokken tot Duitse merken, daar profiteren we graag van," zei directeur verkoop Britta Seeger van Mercedes-Benz onlangs. Seeger weet waar ze over praat want ze was van 2013 tot 2015 zelf directeur van de Koreaanse tak van haar merk. De Duitsers hebben overigens weinig last van hun collega’s van Audi want die zijn min of meer van de markt verdwenen wegens de strenge sancties die de Zuid-Koreaanse overheid oplegde na dieselgate.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding