Prijzen tweedehands diesels Duitsland ingestort

De prijs voor tweedehands dieselauto’s is in Duitsland ingestort. Handelaren in occasions melden dat diesels inmiddels de helft minder waard zijn dan de officiële ‘catalogusprijs’ van het Deutschen Automobil Treuhand DAT. Eén op de drie autobedrijven voegt daar aan toe dat diesels, zelfs met een Euro 5 motor, helemaal niet meer te verkopen zijn en dat ze die dan ook liever niet meer opkopen.

Dat blijkt uit een rondvraag door het Zentralverbandes Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe ZDK onder meer dan 1.800 autobedrijven. Dat onderzoek vond plaats nadat de rechtbank in Leipzig het licht op groen had gezet voor steden om rijverboden voor dieselauto’s uit te vaardigen. Die verboden gelden voorlopig alleen voor oudere diesels maar mogen vanaf september volgend jaar ook voor Euro-5 auto’s van kracht worden verklaard. Dan gaat het om auto’s die tot hooguit drie jaar geleden nog nieuw zijn gekocht.

Een flink aantal autohandelaren geeft aan dat ook diesels met de nieuwste Euro 6 motor niet meer te slijten zijn omdat diesel helemaal in het verdomhoekje terecht gekomen is. Zelfs voor de nieuwste dieselauto’s is als ze als occasion op de markt komen nauwelijks meer een koper te vinden. Eén op de vier verwacht wel dat de verkoop van die auto’s wel weer wat zal aantrekken zodra duidelijk wordt dat er daar geen gevaar te duchten is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Prijzen tweedehands diesels Duitsland ingestort - Automobielmanagement.nl

Prijzen tweedehands diesels Duitsland ingestort

De prijs voor tweedehands dieselauto’s is in Duitsland ingestort. Handelaren in occasions melden dat diesels inmiddels de helft minder waard zijn dan de officiële ‘catalogusprijs’ van het Deutschen Automobil Treuhand DAT. Eén op de drie autobedrijven voegt daar aan toe dat diesels, zelfs met een Euro 5 motor, helemaal niet meer te verkopen zijn en dat ze die dan ook liever niet meer opkopen.

Dat blijkt uit een rondvraag door het Zentralverbandes Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe ZDK onder meer dan 1.800 autobedrijven. Dat onderzoek vond plaats nadat de rechtbank in Leipzig het licht op groen had gezet voor steden om rijverboden voor dieselauto’s uit te vaardigen. Die verboden gelden voorlopig alleen voor oudere diesels maar mogen vanaf september volgend jaar ook voor Euro-5 auto’s van kracht worden verklaard. Dan gaat het om auto’s die tot hooguit drie jaar geleden nog nieuw zijn gekocht.

Een flink aantal autohandelaren geeft aan dat ook diesels met de nieuwste Euro 6 motor niet meer te slijten zijn omdat diesel helemaal in het verdomhoekje terecht gekomen is. Zelfs voor de nieuwste dieselauto’s is als ze als occasion op de markt komen nauwelijks meer een koper te vinden. Eén op de vier verwacht wel dat de verkoop van die auto’s wel weer wat zal aantrekken zodra duidelijk wordt dat er daar geen gevaar te duchten is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding