Volvo Gent gaat Chinese auto’s bouwen

De Volvo fabriek in Gent gaat ook auto’s bouwen voor het Chinese Lynk & Co, een ander dochterbedrijf van Volvo-eigenaar Geely. De eerste Chinese auto’s moeten eind volgend jaar in België van de band rollen, heeft Volvo Cars meegedeeld.

Lynk & Co moet een nieuw massamerk worden van Zhejiang Geely Holding. Dat legde vorig jaar al een verband met Volvo door die 30 procent van de aandelen in Lynk & Co te laten kopen. Nu gaat het Zweedse merk ook daadwerkelijk auto’s voor het Chinese zusje bouwen. "Door Lynk & Co productiecapaciteit ter beschikking te stellen in de fabriek in Gent ondersteunt Volvo Cars de expansie van het nieuwe automerk in Europa en diversifieert het verder haar activiteiten," aldus een verklaring. CEO Håkan Samuelsson voegt daar aan toe: "We zien een groot potentieel voor dit nieuwe merk en willen Lynk & Co graag steunen met onze technologische en industriële ervaring." 

Kostenbeheersing

Volvo denkt dat de gezamenlijke productie op één locatie gunstig is voor de kostenbeheersing, de werkgelegenheid en de productievolumes in Gent. Die Belgische fabriek bestaat al sinds 1965 en biedt momenteel werk aan rond de 5.000 mensen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volvo Gent gaat Chinese auto’s bouwen - Automobielmanagement.nl

Volvo Gent gaat Chinese auto’s bouwen

De Volvo fabriek in Gent gaat ook auto’s bouwen voor het Chinese Lynk & Co, een ander dochterbedrijf van Volvo-eigenaar Geely. De eerste Chinese auto’s moeten eind volgend jaar in België van de band rollen, heeft Volvo Cars meegedeeld.

Lynk & Co moet een nieuw massamerk worden van Zhejiang Geely Holding. Dat legde vorig jaar al een verband met Volvo door die 30 procent van de aandelen in Lynk & Co te laten kopen. Nu gaat het Zweedse merk ook daadwerkelijk auto’s voor het Chinese zusje bouwen. "Door Lynk & Co productiecapaciteit ter beschikking te stellen in de fabriek in Gent ondersteunt Volvo Cars de expansie van het nieuwe automerk in Europa en diversifieert het verder haar activiteiten," aldus een verklaring. CEO Håkan Samuelsson voegt daar aan toe: "We zien een groot potentieel voor dit nieuwe merk en willen Lynk & Co graag steunen met onze technologische en industriële ervaring." 

Kostenbeheersing

Volvo denkt dat de gezamenlijke productie op één locatie gunstig is voor de kostenbeheersing, de werkgelegenheid en de productievolumes in Gent. Die Belgische fabriek bestaat al sinds 1965 en biedt momenteel werk aan rond de 5.000 mensen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding