Brexit kostte Ford al bijna een half miljard

Brexit heeft Ford Europa al 600 miljoen dollar ofwel bijna een half miljard euro gekost. Ook in 2018 rekent Ford bij zijn Europese activiteiten op een duidelijke min door de zwakke koers van het Britse pond. Er lijkt echter nog geen sprake van dat Ford net als General Motors van de Europese tak af zou willen.

Brexit kostte Ford al bijna een half miljard

Die Europese divisie van Ford maakt zich vooral zorgen dat er volgend jaar een harde Brexit komt. "Voor ons is dat vooral zo problematisch omdat we een grote interne uitwisseling kennen tussen de productie in Groot-Brittannië en onze fabrieken op het Europese vasteland," stelde Gunnar Herrmann, directeur van Ford Deutschland, in een interview met Handelsblatt. Zo worden alle motoren voor auto’s van Ford in Britse fabrieken gebouwd. In Keulen en Saarloos worden die dan in de auto’s ingebouwd waarna auto’s met een rechts stuur weer op transport worden gezet naar Britse kopers. "Hier dreigt een buitengewone douanebelasting," vreest Herrmann na een harde Brexit.

De Duitse Ford-baas verwacht niet dat de Europese tak eenzelfde lot zal treffen als die van General Motors die verkocht is aan PSA. "De situatie is niet vergelijkbaar omdat General Motors met Opel een separate markt kon afstoten. Dat gaat bij Ford niet. Ford Europa verkopen zou aardig moeilijk en duur worden. Dat sluit ik daarom uit." Hij erkent echter wel dat de winstgevendheid moet verbeteren. "Tegen 2022 zie ik geen reden meer waarom we niet winst zouden kunnen opleveren."

Brexit kostte Ford al bijna een half miljard - Automobielmanagement.nl

Brexit kostte Ford al bijna een half miljard

Brexit heeft Ford Europa al 600 miljoen dollar ofwel bijna een half miljard euro gekost. Ook in 2018 rekent Ford bij zijn Europese activiteiten op een duidelijke min door de zwakke koers van het Britse pond. Er lijkt echter nog geen sprake van dat Ford net als General Motors van de Europese tak af zou willen.

Brexit kostte Ford al bijna een half miljard

Die Europese divisie van Ford maakt zich vooral zorgen dat er volgend jaar een harde Brexit komt. "Voor ons is dat vooral zo problematisch omdat we een grote interne uitwisseling kennen tussen de productie in Groot-Brittannië en onze fabrieken op het Europese vasteland," stelde Gunnar Herrmann, directeur van Ford Deutschland, in een interview met Handelsblatt. Zo worden alle motoren voor auto’s van Ford in Britse fabrieken gebouwd. In Keulen en Saarloos worden die dan in de auto’s ingebouwd waarna auto’s met een rechts stuur weer op transport worden gezet naar Britse kopers. "Hier dreigt een buitengewone douanebelasting," vreest Herrmann na een harde Brexit.

De Duitse Ford-baas verwacht niet dat de Europese tak eenzelfde lot zal treffen als die van General Motors die verkocht is aan PSA. "De situatie is niet vergelijkbaar omdat General Motors met Opel een separate markt kon afstoten. Dat gaat bij Ford niet. Ford Europa verkopen zou aardig moeilijk en duur worden. Dat sluit ik daarom uit." Hij erkent echter wel dat de winstgevendheid moet verbeteren. "Tegen 2022 zie ik geen reden meer waarom we niet winst zouden kunnen opleveren."